Nissan setter en fast kurs mot en mer bærekraftig fremtid og vil forsterke sin posisjon i Europa. Det er klart for lansering av seks forskjellige elektrifiserte modeller i løpet av året.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Nissan

Det er vanskelig komme utenom Nissan når vi et kort øyeblikk stopper opp for å se på de store milepælene på vei mot den betydelige markedsandelen de elektriske bilene har fått i mange land. Tar vi nordmann et blikk i bakspeilet kan vi skimte Think lang bak i horisonten, mens Mitsubishi iMieV fortsatt ruller i tusenvis av eksemplarer på norske veier. Men det var med Nissan Leaf norske elbilkjøpere fikk en fullverdig familiebil med akseptabel plass og rekkevidde. Etter 10 år og to modellgenerasjoner er det til nå solgt over 71 000 Leaf i Norge, og den finner nye kjøpere hver eneste dag.

Nissan Leaf har vært en av de viktigste elbilene i utviklingen av å elektrifisere verdens bilpark. Over 71 000 er solgt i Norge.

Det nye kapittelet i Nissans elektriske bilprogram skrives med ARIYA. Dette er en helt elektrisk crossover coupé som skal bli et nytt symbol på det ambisjonsnivået Nissan ønsker å vise sine elbil-kunder. Den er første modell til å bli bygget på den nye elbil-plattformen CMF-EV, utviklet av Nissan til bruk for hele alliansen som Nissan er en del av. ARIYA er den ultimate elektriske elbilen. Den omfavner virkelig Nissans DNA ved å tilby dynamiske kjøreegenskaper samtidig som den byr på en av klassens romsligste interiør. Med firehjulstrekksystemet e-4ORCE får sjåføren også en perfekt balanse mellom kraft og kontroll. De to motorene skal sørge for sømløs kraftoverføring med kvikk respons og god akselerasjon under alle kjøreforhold.

Leaf ble selve gjennomslaget for elektriske biler som en fullverdig familiebil. Andre generasjon (bildet) har dynamikk og kjøreglede.

Nissan var også helt i teten, sammen men sin alliansepartner Renault, om å kunne tilby en elektrisk varebil. Det var e-NV200 som ble lansert høsten 2014. Drivlinjen var praktisk talt den samme som i Leaf og den hadde et varerom på 3100 liter. Modellen ble også bygd i en personbilutgave med 5 eller 7 seter, og denne fikk navnet Nissan Evalia. Neste generasjon av Nissans hel-elektriske kompakte varebil er Nissan Townstar. Også denne er utviklet til å være en pålitelig, effektiv og bærekraftig elbil, tilpasset varebil-kundenes akuelle behov. Ved å utnytte synergier med Allianse-plattform CMF-EV, vil modellen fremstå som både effektiv og praktisk.

Med elbilen Ariya, som de første norske kundene får om et par måneder, vil Nissan skrive et nytt kapittel i sin elbil-historie.

Rekkevidden på den nye elektriske varebilen Nissan Townstar er 300 kilometer målt etter WLTP-normen. Den kommer med et bredt utvalg av førerassistansesystemer og byr samtidig på mer enn 20 teknologifunksjoner. Denne elbilen passer ypperlig for transport i by- og nærmiljø. Denne neste generasjons kompakte varebilen bidrar til å fremme bærekraftig forretningsdrift og hjelper til å akselerere overgangen til en elektrifisering av nyttekjøretøyer. Sammen med nykommeren ARYA og en oppgradert utgave av LEAF, der denne også har fått en mindre facelift som 2022-modell, har Nissan dermed et elbil-program som dekker behovet til en stor andel av norske elbil-kjøpere.

Med utforming som en crossover og valgmulighet mellom to- og firehjulsdrift har Ariya alle muligheter til å bli en suksess i Norge.

Elektrifiseringen av Nissan-modellene innebærer ikke bare helt elektriske biler, men også et helt nytt drivlinje-konsept som har fått betegnelsen e-Power. Systemet er i sin helhet utviklet av Nissan og byr på mange av de samme egenskapene som en elbil uten rekkeviddeangst. En elektromotor driver hjulene og gir en umiddelbar og lineær akselerasjon, akkurat slik vi opplever det i en vanlig elbil. Men i stedet for en stor batteripakke har e-Power konseptet en liten forbrenningsmotor som lader et mindre batteri kontinuerlig mens du kjører. Det oppleves som å kjøre en klassisk batteridrevet elbil, men uten rekkeviddeangst eller frykt for lange køer ved ladestasjoner.

Den nye elektriske varebilen Townstar får en rekkevidde på 300 km målt etter WLT-normen. Det rekker godt for distribusjonskjøring.

Gjennom de senere årene har det vært flere bilprodusenter som har forsøkt å lansere slike drivlinjer. Først ute var mellomklassebilen Opel Ampera, en tvilling til den amerikanske Chevrolet Volt i 2010. Nissan e-Power følger i praksis den samme ideen som disse to, mens elbilen BMW i3 som ble lansert i en utgave med en slik rekkeviddeforlenger i 2015, følger en annen tanke. Her brukes først strømmen som er lagret i elbilens hovedbatteri inntil 5 km rekkevidde gjenstår. Da starter en liten forbrenningsmotor opp og sørger for ytterligere 15 mil rekkevidde. Bruk av en forbrenningsmotor i de nevnte systemene (GM, BMW og Nissan) betyr at ingen av disse er nullutslippsbiler – med de miljøgevinstene og avgiftsreduksjonene det gir.

Nissan e-Power er ingen teknologi-nyhet, men det er oppsiktsvekkende at denne hybridløsningen velges på flere modeller.

Med lansering av en ny Nissan Qashqai, som bygger videre på arven som verdens første crossover-modell i 2007, og introduksjonen av den unike e-POWER-drivlinjeteknologien er det åpenbart at Nissan har sterk tro på denne formen for elektrifisering av bilene. Qashqai er Nissans meste solgte modell i Europa gjennom en årrekke. Også SUV’en Nissan X-Trail, som i løpet av flere generasjoner har flyttet seg mer i retning av en crossover, vil få en e-Power drivlinje. X-Trail får også det avansert firehjulstrekksystemet e-4ORCE. I sum sørger de ulike teknologiene for topp elektrisk ytelse og et nytt nivå av kjøreopplevelse. Stillhet og komfort kombineres med engasjerende og trygge kjøreegenskaper.

Qashqai er den mest solgte Nissan-modellen i Europa gjennom en årrekke, og er den første som kommer med e-Power drivlinje.

Den sjette nye elektrifiserte Nissan-modellen er en hybrid-utgave av den kompakte og frekt utseende Juke. Her snakker vi om en klassisk hybrid drivlinje bestående av en forbrenningsmotor som hovedmotor og en elmotor som arbeider i parallell, eller overtar hele fremdriften av bilen under optimale forhold. Videre er den utstyrt med en smart-girkasse og Nissans innovative e-Pedal Step-system som lar føreren akselerere og bremse bilen til en langsom krypehastighet (~5 km/t) med bare en pedal. Juke, som ble lansert første gang i 2010 og fikk en fin facelift i 2019, selges ikke i Norge nå, men dette vil muligens endres.

Nissan Juke er en kompakt crossover med et særpreget utseende. Den ble lansert i 2010, og fikk en fin facelift i 2019.

Nissan har besluttet å ikke investere mer i utvikling av rene forbrenningsmotorer for personbiler i Europa fra 2023, som følge av utslippskravene i Euro 7. Nissan forventer at 75 % av salgsmiksen i Europa skal være elektrifisert innen fiskalåret 2026, med en ytterligere ambisjon om å nå 100 % innen utgangen av dette tiåret. Med perspektiv ut over selve bilproduksjonen, jobber også Nissan med et omfattende energi-økosystem, som skal utforske muligheter og bruk av batteriene til en bredere energilagring i samfunnet. Fremst i dette er prosjektet EV36Zero ved Sunderland-fabrikken i England, der bil og batteriproduksjon skal foregå med fornybare energikilder. EV36Zero i kombinasjon med de nye bilmodellene bringer Nissan på god vei mot full elektrifisering og karbon-nøytralitet.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev