I 1959 rullet den første MINI-en ut fra fabrikken i England, og ble et ikon over natten. Når helt nye MINI Cooper SE gjør sin entré fra fabrikken i Oxford, 60 år senere, blir den et ikon for en ny tid.
Pressemelding Mini
– MINI ble født som en annerledesbil i en tid med stor etterspørsel etter små og effektive biler på grunn av den globale drivstoffrasjoneringen. Nå er bilverden igjen i endring, og MINI tar utfordringen på nytt. Vår nye Mini Cooper SE er ikke en typisk elbil, det er en genuin MINI, sier Anders Brocknäs, ansvarlig for MINI i de nordiske landene.
Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
- [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
- [do_widget_area sidebar-1]
- [do_widget id="search-3"]
- [do_widget id="recent-posts-2"]
- [do_widget id="tag_cloud-2"]
- [do_widget_area sidebar-2]
- [do_widget_area sidebar-3]
- [do_widget_area sidebar-4]
- [do_widget_area sidebar-5]
- [do_widget_area sidebar-6]
- [do_widget_area sidebar-7]
- [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
- [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
- [do_widget id="categories-2"]
- [do_widget_area wp_inactive_widgets]
- [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
- [do_widget id="text-2"]
Dimensjoner og drivlinje
MINI Cooper SE er en videreføring av 3-dørsmodellen, som i dag er tilgjengelig med flere bensinmotorer. Med en lengde på 3845 mm, akselavstand på 2495 mm, bredde på 1727 mm og høyde på 1432 mm, er også dimensjonene så godt som identiske. Den eneste forskjellen ligger i høyden. For å sikre bakkeklaringen under batteriene i gulvet, er MINI Cooper SE 18 mm høyere.
Under panseret er forskjellene naturlig nok langt større. Den elektriske motoren i MINI Cooper SE har en effekt på 135 kW/184 hk og et dreiemoment på 270 Nm. Sprinten fra stillestående til 60 km/t går unna på 3,9 sekunder, mens samme øvelse fra 0-100 km/t tar 7,3 sekunder. Toppfarten er begrenset til 150 km/t. I typisk MINI-maner leveres kreftene til forhjulene. En nyutviklet diffensial og stabilitetskontroll sørger for at den go-kart-lignende kjørefølelsen som MINI er kjent for, også er fullt til stede i MINI Cooper SE.
Høyspenningsbatteriet er bygget opp av 12 moduler satt sammen i en T-form, plassert i bilens gulv mellom forsetene og under baksetene. Det gir bilen et lavt tyngdepunkt, uten at det går utover den innvendige plassen i bilen eller bagasjeromsvolumet. På lik linje med en 3-dørs MINI Cooper med bensinmotor er bagasjeromsvolumet på 211 liter, og 731 liter dersom bakseteryggene legges ned. Sammenlignet med en MINI Cooper S med bensinmotor og automatgir, veier den helektriske MINI Cooper SE rundt 145 kg mer, med en egenvekt på 1365 kg.
Bruttoeffekten til høyspenningsbatteriet er 32,6 kWh. Det gir en rekkevidde på mellom 235 og 270 km, basert på WLTP-typegodkjenning og korrigert til gjeldende NEDCcorr. Batteriet kan lades fra til 80 % på 2 timer og 30 minutter gjennom Type 2-kontakt med 11 kW-kapastitet. Fra 0 til 100 % er tiden 3 timer og 30 minutter. Med hurtiglading gjennom CSS og 50 kW-kapasitet lades batteriet til 80 % på 35 minutter.
Design, interiør og utstyr
MINI Cooper SE er tro mot den ikoniske designen, men har en rekke elementer som gjør at den også skiller seg ut i MINI-familie. Mest iøyenfallende er den lukkede grillen med den nye logoen som er formet både som en e, for «electric», og et støpsel. Den samme logoen finner man flere steder på bilen. Fronten preges også av lysdesignen, da MINI Cooper SE har LED-lykter som standard. Baklyktene spiller på mønsteret i Union Jack i sin design. Felgene er også særegne, med assymetriske linjer og en delvis lukket design.
Interiøret byr på nye funksjoner og elementer. Først og fremst skiller det 5,5″store digitale instrumentpanelet bak rattet (standard) seg ut fra instrumentpanelet i andre MINI-modeller. MINI Connected navigasjon og infotainmentskjerm på 6,5″ er også standard. Infotainmentsystemet er også sentralt for oppkobling av MINI Connected appen, som tillater fjernstyring av lading og forvarming med mere.
I bryterpanelet til MINI Cooper SE finner man også en egen bryter som justerer regenereringen til bremsene. Dette er den første elektriske modellen fra BMW Group hvor føreren selv kan stille inn rekuparasjonen etter egne preferanser.
Gjennom aktiveringen av ulike «MINI driving mode» (standard), justeres også layout og fargene i instrumentpanelet og rundt infotainment-skjermen.
2-soners klimaanlegg, multifunksjons-sportsratt, og varmepumpe står også på listen over standardutstyr. Varmepumpen er nyutviklet til MINI Cooper SE og bruker 75 % mindre energi enn et konvensjonelt elektrisk varmesystem.
Priser og lansering
MINI Cooper SE får sin verdenspremiere på den internasjonale bilutstilingen i Frankfurt i september, rett før serie-produksjonen starter. Norske forhandlere åpnet for forhåndsreservasjoner i april og vil ta imot endelige ordre til høsten.
– For våre nordiske markeder tilbyr vi MINI Cooper SE med tre ulike utstyrsnivåer, hvor selv innstegsmodellen har et høyt nivå av standardutstyr. Vi ønsker å gjøre valget lett og oversiktlig for våre kunder, sier Anders Brocknäs.
Modell: | Inkluderer blant annet følgende utstyr: | Pris: |
MINI Cooper SE «Essential» | MINI Connected Navigation, valgfri farge, oppvarmede forseter, comfort access, lyspakke, ryggekamera og parkeringssensorer bak, førerassistentsystem med mer | Fra kr. 259.900 |
MINI Cooper SE «Experience» | Som «Essential» med tillegg som MINI Connected Navigation Plus, parkeringsassistent, adaptive LED-frontlykter, head-up display, parkeringssensorer foran og bak, trådløs lading for mobiltelefon, Harman Kardon høyttalsersystem med mer | Fra kr. 279.900 |
MINI Cooper SE «Maximise» | Som «Experience» med tillegg av blant annet sportsratt, skinninteriør, panoramasoltak, egen farge med mer | Fra kr. 299.900 |
– Nye MINI Cooper SE er bilen for mennesker med en urban livsstil og et kjøremønster som er typisk for denne bilstørrelsen, avslutter Brocknäs.