Det er fortsatt seks måneder til det britiske sportsbilmerket Morgan kan feire sitt 110 år jubileum, men allerede nå har de valgt å slippe nyheten om at elektriske drivlinjer kommer til å bli en realitet også på biler fra den lille fabrikken i Malvern Link.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp
Det hersker neppe tvil om at mye har vært gjort riktig gjennom disse snart 110 årene som er gått siden Harry Frederick Stanley Morgan presenterte sin første motoriserte tre-hjuling den 1. Mai 1909. Med en Peugeot-motor på 7 hk skape han en umiddelbar suksess, og ikke før i 1936 ble den første Morgan-modellen med fire hjul lansert. For en uinnvidd kan det nesten se ut som om den Morgan-modellen som produseres i dag er nesten den samme, og helt usant er det ikke.
Det er hevet over enhver tvil at filosofien til den lille bilfabrikken har vært usedvanlig vellykket. Fabrikken har vært tro det opprinnelige utseendet, konstruksjonsprinsippet, materialvalget og håndarbeidet gjennom generasjoner. På sekstitallet forsøkte riktignok fabrikken seg på å lansere en ”moderne” Coupé-modell, men kundene sa ”nei, takk”. Heller ikke forsøk på karosserier av glassfiber eller andre kunststoffer – slik mange små britiske sportsbilfabrikker har gjort – har falt i smak hos Morgan-kundene. De ønsket seg nye biler, produsert på samme måte og med det samme utseendet som den forrige nye bilen de bestilte fra Malvern Link.
Med denne kundelojaliteten og kloke politikk overlevde Morgan den voldsomme saneringen britisk bilindustri gikk gjennom for mer enn tjue år siden. Da forsvant tradisjonsrike merker som Morris, Austin, Triuph, Humber og Sunbeam – bare for å nevne en håndfull – fra markedet. Andre britiske stoltheter som Bentley, Rolls Royce, Jaguar, Rover og Land Rover er kjøpt opp av utenlandske investorer og produseres bare delvis i Storbritannia. Selv Lotus har i dag kinesiske eiere som planlegger å utnytte det legendariske sportsbilmerket til lansering av luksusbiler og SUV’er.
Morgan står støtt som grunnfjellet, og er i dag verdens eldste bilmerke drevet og eiet som et familieforetak. Ved den lille fabrikken i Malvern Link produseres det rundt 1000 biler årlig, og selv om vi har sett utgaver med V8-motorer, aluminium-plattform fra BMW, den særpregede Aero 8, og en høyst spektakulær Coupé de senere årene, er det re-lanseringen av den tradisjonsrike tre-hjulingen og produksjonen av de tradisjonelle utgavene som fyller ordebøkene. Leveringstider på langt over et år har vært helt normalt for folk som ønsker en Morgan – og med de nyhetene vi her slipper, blir neppe ventetidene kortere.
For øyeblikket består modellpaletten av en modellene 4/4, Roadster og 3-Wheeler. Til jubileet har ”marketing-avdelingen” i selskapet skapt tre spesialmodeller der frontrute, lakk, skinninteriør og eksosanlegg er unikt. På motorpanseret vil et 110-merke markere at det dreier seg om jubileumsutgavene. Den enkleste og rimeligste modellen er 3-Wheeler med sin to-sylindrede motor på 68 hk, mens 4/4 har en firesylindret motor fra Ford på 154 hk. Toppmodellen er Roadster med en sekser fra Ford på 280 hk. Dette gir bilen en toppfart på 225 km, der et moderne hjuloppheng og fjæring under det konservativt utseende karosseriet gir kjøreegenskaper slik det forventes i en rask og dynamisk sportsbil.
Likevel er det beslutningen om elektriske drivlinjer som er den store nyheten fra Morgan. Med støtte fra den britiske stat og bruk av egenkapital skal Morgan investere til sammen ca 65 millioner kroner i testing og utvikling av elektriske drivlinjer. Det kommer både Morgan-modeller med hybrid-løsninger, og helt elektriske drivlinjer. Den første helt elektriske Morgan blir en utgave av 3-Wheeler som skal presenteres på bilutstillingen i Genéve torsdag den 7. mars 2019.
Den elektriske Morgan EV3 vil deretter raskt bli satt i produksjon, og målet er at innen vi ser 2020 på kalenderen skal det være elektrifiserte utgaver av alle tre modellene. – Dette vil gi oss nye kunder i våre viktigste markeder, uttaler Steve Morris, som er daglig leder av Morgan. Kanskje er tiden nå inne til å bestille seg en elektrisk drevet åpen sportsbil? For når verdens mest konservative bilfabrikk har tatt skrittet, er det neppe grunn til å tvile på at de har tenkt nøye gjennom saken og analysert fremtids-utsiktene grundig. Og leveringstidene blir neppe kortere…