Den koreanske bilprodusenten er på offensiven, og lanserer allerede i 2021 en helt ny minivan. Staria lanseres med dieselmotor, og norske kunder må vente til en utgave med hybrid drivlinje er på plass.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp/net
Markedet for minivans er stort i USA, men også i Europa er det en rimelig stor etterspørsel etter denne biltypen. Volkswagen, Toyota og en rekke amerikanske bilprodusenter har tilbudt slike kjøretøy gjennom flere tiår, og ikke bare familier med mange barn, men også selskaper som utfører limousine-tjenester kjøper denne biltypen. Hyundai har gjennom en årrekke produsert varebilen H1, men denne har vært lite egnet som basis for en rommelig og komfortabel minvan (eller minibuss) for et kresent publikum.
Med nykommeren Staria har Hyundai skapt en futuristisk «one-body» design minivan med en spennende silhuett og rause innvendige plassforhold. Lengden er på 5,25 meter og den er nesten to meter bred. Med sin akselavstand på 3,27 meter (en VW Transporter kommer i to ulike lengder og har en akselavstand på 3,0 eller 3,4 meter) er plassforholdene rause for både passasjerer og bagasje. Den eksklusive utgaven er utstyrt med sju seter, der de to midterste kan flyttes i lengderetningen ved hjelp av elektromotorer eller felles sammen. De kan også roteres 180 grader i enkelte av Starias utstyrsvarianter. Med nedfelte seter har Hyundai Staria inntil 5000 liter lastevolum.
Utstyrsnivået er høyt både i forhold til sikkerhet og komfort. Autobrems ved kollisjonsfare og fartsholder med automatisk avstandskontroll er bare to eksempler på de mange ulike førerassistansesystemene i bilen. Hyundai lanseres også helt nye alarmsystemer, som f.eks varsling dersom en av de bakre skyvedørene åpnes, og et annet kjøretøy nærmer seg bakfra. Et eget innvendig kamera gir også mulighet for å observere barn eller dyr som er plassert på den bakerste seteraden. Det er også mulige å utstyre Staria med et internt callinganlegg for å lette samtalen mellom de ulike passasjerene.
Den utgaven av Staria som lanseres i Europa i andre halvår er utstyrt med en 2,2 liters dieselmotor med 177 hk. Denne har et dreiemoment på 431 Nm og kan kombineres med en manuell 6-trinns girkasse eller en 8-trinns automatgirkasse. Hyundai planlegger andre typer drivlinjer, og den norske importøren har tidligere annonsert at selskapet kun ønsker å tilby elektrifiserte modeller i Norge. Det er høyst sannsynlig at Staria vil bli lansert som en ladehybrid der drivlinjen har mye til felles med den vi finner i Tucson. Det er også planlagt flere ulike varebil-utgaver basert på Staria i de kommende årene.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev