Hyundai har i dag vist frem en helt ny plattform som gir høyere sikkerhet, mer effektivitet og bedre kjøreegenskaper. Den skal også benyttes til batteridrevede elbiler og brenselcellebiler

 Tekst: Sven Furuly, Foto: Hyundai Presse

Hyundai presenterer i dag sin helt nye tredjegenerasjons plattform. Den nye plattformen er kraftig forbedret i forhold til dagens på alle områder, og utmerker seg med en rekke innovative løsninger og muligheten for mange forskjellige design. På bildet over ser vi den kommende Sonata med en tradisjonell drivlinje, men alt tyder på at vi også kan komme til å få se en elbil i denne størrelsen i 2020.


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                    Utstrakt bruk av varmpresset høyfast stål i kollisjonsabsorberende soner i plattformen betyr at bilen vil absorbere enda mer av energien fra en kollisjon, og dermed begrense skade på kupeen ytterligere. Samtidig er den sikkerhets-cellen som kupéen utgjør blitt enda stivere enn på noen tidligere Hyundai modell. Bruk av høyfast stål er viktig også fra et miljøsynspunkt: Sikkerheten økes uten at dette gir økt vekt. Ment de er ikke bare på sikkerhetssiden den nye plattformen flytter grensene. Kortere overheng, lengre akselavstand og lavere tyngdepunkt bidrar til mer dynamiske kjøreegenskaper, og gir langt bedre plass i kupeen. Det gjør også at man får en lavere og mer aerodynamisk silhuett – samtidig som lavere plasserte bakseter gir bra takhøyde og god beinplass – slik vi allerede kjenner det fra elbilen Hyundai Ioniq.

                    Plattformen kommer i tre ulike versjoner, der utgaven for elbiler gir en helt ny modell i 2020

                    Hyundais tredje generasjon plattform introduseres i tre klart spesifiserte utgaver: En for fossile og hybride drivlinjer, en for hydrogen-elektriske drivlinjer og en for batteri-elektriske biler.

                    Ioniq Electric er svært populær i Norge. Den kommer med en facelift og større batteri senere i år

                    For Norges del er det naturligvis den sistnevnte som imøteses med størst spenning. Allerede i 2020 lanseres den første nye helelektriske Hyundai-modellen på denne nykonstruerte EV-plattformen. Dette blir en modell som kommer i tillegg til Inoiq og Kona. – Hyundai har konstruert en svært spennende plattform som vil gi våre kunder enda bedre biler enn tidligere. Bedre kjøreegenskaper, høyere effektivitet og kraftig forbedret sikkerhet er elementer som vil bidra til å gjøre våre produkter enda mer attraktive, sier Produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway til Bilmagasinet. Han forteller også at vi i løpet av sommeren får se en facelift på Ioniq, og et noe større batteri, mens en helt ny Ioniq først er å vente i 2021.

                    Mer enn 2000 nordmenn har nå fått sin Kona, men fortsatt er det over 5000 som står i kø…

                    Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev