Det var de britiske karosserimakerne som lanserte dette spesielle navnet på et kjøretøy med stajonsvogn-linjer. Mercedes har finpusset sin variasjon over temaet gjennom to CLA –generasjoner, der den nyeste nettopp har hatt premiere i Genève.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Newspress

Den første gang jeg støtte på begrepet ”Shooting Brake” var når David Brown, eieren av det erke-britiske bilmerket Aston Martin, fikk spesialbygd en DB5 med en stasjonsvogn-liknende hekk. Ut over dette var bilen fortsatt en rendyrket sportsvogn. Et dusin slike biler ble bygd av karosserimakeren Harold Radford, og denne tradisjonen fortsatte gjennom flere modellskifter. Senest i 2018 viste Zagato en Shooting Brake utgave av Aston Martin Vanquish, og planen er å bygge 99 eksemplarer.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_jul_2100x700

 

Mitt neste store ”Shooting Brake” opplevelse var i 2013, da jeg møtte Mercedes CLS Shooting Brake for aller første gang. Gjennom 9 år hadde CLS representert noe av det ypperste Mercedes-Benz kunne by på, og da de lanserte den lange og elegante Shooting Brake fikk begrepet ”praktisk luksus” et nytt ansikt. Visst var det en stasjonsvogn, men en studie i eksklusive materialer og utsøkt håndarbeid. Et av tilvalgene var en elegant dørk i edel-tre, og den første testbilen jeg kjørte hadde en gråsvart matt lakk som ga bilen et helt spesielt preg. Unik, ja, men ikke den fargen CLS-kundene senere valgte.

A-Klasse kommer i en rekke varianter, men kanskje er det CLA Shooting Brake som er vakrest?

En grunnpris før utstyr på 786 000 kroner var et atskillig mer ”premium” bilkjøp for 6-7 år siden enn det er i dag. Med ekstrautstyr var en pris på en million kroner og oppover mer vanlig for en CLS Shooting Brake, og dermed er den en sjelden fugl på norske breddgrader. På vårparten 2015 inviterte Mercedes-Benz til prøvekjøring av ”lillebror” til verdens vakreste stasjonsvogn. Tredje generasjon A-Klasse var allerede blitt en gedigen suksess, og den skulle ikke bli mindre med de utvidelsesplanene Mercedes la for dagen. En Sedan og en Shooting Brake var de første nye modellvariantene.

CLA ble bygd på den modulære MFA-plattformen, og i sedvanlig Mercedes-tradisjon ble den tilgjengelig i en rekke motorvarianter og alternativer med både firhjulsdrift og forhjulsdrift. Fra 330 700 kroner var det mulig å kjøpe en CLA 180 Shooting Brake med god plass til fire personer og en akseptabel mengde bagasje. Men – som også David Brown opplevde i 1964 – det sportslige og elegante går foran et ønske om å fremstå som den mest praktiske bilen i sin klasse. Til det er den fallende taklinjen og den sporty sideprofilen alt for høyt prioritert.

Mercedes lanserte den første Shooting Brake som CLS, men det er CLA som er blitt en suksess

Nå har Mercedes avduket andre generasjon CLA. Den nye utgaven har vokst fem centimeter i lengde og bredde, mens høyden er et par millimeter lavere. Resultatet er litt bedre plass til skuldre og bein – særlig for de som er forvist til baksetet. Forsetene har alltid vært det foretrukne komfortområdet i de mindre Mercedes-modellene og den nye CLS Shooting Brake er intet unntak. Men bagasjerommet er økt til 505 liter og innlastingsbredden når bakluken er åpen er økt med over 20 centimeter..

Generasjon-2 fronten har fått et mer kraftfullt og dynamisk uttrykk enn den utgående CLA-serien

De første bilene kommer til Norge i september, men hvilke motorvarianter, og til hvilke priser den skal lanseres i Norge er foreløpig ikke kjent. Mercedes A-Klasse er en formidabel suksess, og produksjonen av de ulike karosserivariantene foregår ved en rekke Mercedes-fabrikker over hele Europa. Kombikupéen produsers ved Valmet i Finland men CLA Shooting Brake produseres ved Kecskemèt-fabrikken i Ungarn.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev