Arbeidet med en ladehybrid (plug-in) variant av den kompakte og smidige Jeep-modellen Renagade er i full gang ved FCA-fabrikken i Melfi i Italia
Tekst Sven Furuly, Foto: Amp
Ingen bilprodusent kan lenger lukke øynene for at elektriske drivlinjer er både nødvendig for å redusere utslippstallene fra verdens bilpark og for å møte ønskene til et stadig økende antall bilkjøpere. Jeep, det amerikanske merket som er legendarisk for sine robuste terrengbiler og legendariske fremkommelighet, lanserte med Renegade en helt ny generasjon. Den er kompakt, lett, har mindre motorer og er basert på en plattform som den deler med Fiat 500X. Med dette fikk merket en modell som passer godt til det europeiske markedet, og salgsvolumene har økt. Nå er tiden inne til det neste skrittet, en Renegade PHEV. De første forserie-modellene skal settes i produksjon i 2019, og dette skal skje ved FCA-gruppens bilfabrikk i Melfi. Der skal PHEV bygges sammen sammen med Renegade-utgaver som har dagens motorvarianter, samt Fiat 500X.
Teknologiskiftet store deler av bilbransjen gjennomgår er både omfattende og kostbart. Det er ikke bare utviklingskostnadene til de elektriske drivlinjene som er høye. FCA (Fiat Chrysler Automobiles) skal investere mer enn 200 millioner euro, der en stor andel går til omstilling, opplæring og integrering av den nye teknologien blant de ansatte. Samtidig foregår det en modernisering av flere fabrikkanlegg. Den nye Jeep Renegade PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) er planlagt introdusert som en 2020-modell. Innen 2022 har FCA tatt mål av seg til å lansere 12 elektriske drivlinjer fordelt på rene elbiler, ladehybrider og seriehybrider i sitt globale plattformprogram. Dette skal åpne for tretti forskjellige modeller med ulik grad av elektrifisering innenfor gruppens mange bilmerker.