Du drar kanskje ikke kjensel på navnet Irv Gordon, men bilen hans har du sikkert hørt om. Det er den bilen som har verdensrekord for lengst kjørelengde.
Den 15. November døde Irv Gordon under en reise i Kina, 78 år gammel. I 52 av disse årene har han kjørt sin Volvo P1800 i gjennomsnitt 100.000 km hvert år.
Ifølge en artikkel på Wired i forbindelse med hans 70-årsdag fortalte han hvordan det hele startet. Han begynte å jobbe som lærer i 1962, og hadde 125 miles (200 km) reisevei hver dag. Etter å ha hatt et par Chevroleter som slett ikke var pålitelige, ble han anbefalt av en venn å sjekke ut den nye Volvo P1800 som var kommet inn hos den lokale forhandleren Volvoville. Irv falt for bilen, og det faktum at Volvo hadde rykte på seg for å lage solide biler gjorde at han kjøpte bilen. Allerede den første helgen kjørte han 1500 miles.
Årene gikk, og når telleverket rundet 250.000 miles innså Irv at dette var noe spesielt. Bilen hadde rullet trofast hver dag, og bortsett fra vanlig vedlikehold var ingen ting byttet på bilen. Han skrev da et brev til Volvo og fortalte hvor fornøyd han var med bilen. Han fikk tilbake et kort brev der det stod: ”We’re happy you’re happy with the product, don’t forget to buckle up.” Det samme gjentok seg når den halve millionen var nådd, men når han passerte millionen i 1987 tok Volvo affære. De overrakte ham en Splitter ny 780 Coupe, som Irv og familien brukte på sine utflukter siden barna hadde vokst ut av baksetet på P1800’n. Det var fortsatt P1800 som var bruksbilen, og nå hadde Irv fått blod på tann, og ville se hvor langt han klarte å kjøre bilen.
Når han passerte 1.690.000 miles oppnådde han Guinness verdensrekord for høyeste kjørelengde, en rekord han fortsatt har. I 2002 passerte han 2 millioner, og denne gangen fikk Irv en C70 Coupe. Da ble 780-en solgt til en venn, med 450.000 miles på telleren. Den 18. September 2013 passerte han 3 millioner miles på en tur til Alaska. Han kjørte bilen nærmest hver dag, og deltok på mange bilutstillinger over hele verden. Det var underveis til en utstilling i Las Vegas bilen fikk sin eneste større karosseriskade. For en gangs skyld ble bilen transportert på trailer, og transportøren klarte å skade den. Etter det sa Irv at hvis bilen skal stilles ut noe sted må dere invitere meg også. Så skal jeg kjøre den dit. Bortsett fra denne ene gangen har ikke Irv overlatt rattet på sin P1800 til noen andre.
Vedlikehold er viktig, og Irv fulgte fabrikkens anvisninger til punkt og prikke. Oljeskift og bremser gjorde han selv, mens øvrig vedlikehold og reparasjoner hele tiden har blitt gjort hos Volvoville, der han kjøpte bilen i 1966. Motoren er overhalt to ganger. Første gang ”allerede” etter 680.000 miles. Da Irv insisterte på en full overhaling, selv om verkstedet sa det ikke var nødvendig. Motoren viste ingen tegn til slitasje, og ble skrudd sammen igjen. Irv var forbauset, men samtidig hadde han fått bevist at godt vedlikehold er nøkkelen til et problemfritt bilhold. Han skiftet olje for hver 3000 miles, og skiftet ut deler så snart det var tegn til slitasje.
Irv sa i et intervju for noen år siden at når han kjøpte denne bilen var han glad for at den tok ham frem og tilbake til jobben, og ut på turer uten bekymringer. Ingen problemer og ingen store reparasjoner. «Jeg går ut fra at jeg vil kjøre denne bilen til det ikke er noe igjen av meg, og bilen vil fortsatt være der. Den er i bedre form enn meg.»
For fem år siden passerte Irv og bilen 3 millioner miles. Det skjedde i Alaska, den eneste staten i USA ved siden av Hawaii han ikke hadde besøkt tidligere.
Den siste registrerte km-standen på Irv’s P1800 er ifølge en facebookside som er driftet av en venn på 3.260.257 (5246875km) Men en annen kilde sier at når han deltok på landstreffet til Volvo Club of America sist September, viste det over 3,4 millioner miles (nesten 5,5 millioner km) Uansett er dette en rekord som trolig vil stå til evig tid.