En av de vanskeligste oppgavene en bilprodusent møter er å erstatte en legende – og skape en helt ny modell som skal beholde statusen som et bil-ikon. Slik en Land Rover Defender er.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp

Etter en planlagt pause i produksjon og salg av det legendariske terreng-ikonet, begynner nå tiden å nærme seg for lansering av en helt ny Land Rover Defender. Verdenspremieren skal finnes sted i løpet av 2019, og mange venter i spenning på hvordan Land Rover har løst oppgaven.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_sommar_1200

 

Prototypene har allerede tilbakelagt 1,2 millioner kilometer, og de første serieproduserte bilene – det som kalles null-serien – testes allerede under normalt bruk i Borana-reservatet i Kenya. I dette lukkede 14 000 hektar store reservatet, styrt av natur- og dyrevernorganisasjonen Tusk gjennomgår Defender nå de siste testene før bilen blir ”signert” klar til full serieproduksjon.

Tunge tilhengere bak på kroken i uveisomt terreng, er også noe en terrengbil-legende må kunne håndtere

I Borana blir Defender brukt som lokomotiv for store og tunge tilhengere, den må vade gjennom vann, takle sand og gjørme, og ikke minst kunne operere som forsynings-kjøretøy med full last i uveisomt terreng. Innen den nye Defender lanseres har prototypene gjennomgått ikke mindre enn 45 000 tester, der ytelsene måles og vurderes under til dels ekstreme betingelser.

Selv savannene i Afrika er ikke nok til å gjennomføre de mest ekstreme varme-testene. Da flyttes bilene til ørkenområder der temperaturen går over 50 grader. I motsatt ende av testregimet finner vi krevendefunksjonstester i arktiske strøk den gradestokken kryper under minus førti grader. Også den nye Defenders oppførsel i tynn luft blir testet og dokumentert gjennom høydetester på 3000 meter i Rocky Mountains.

Brukstester pågår nå i Kenya, der organisasjonen Tusk benytter prototypene i en av de store najonalparkene

Testing av nye biler foregår over hele verden, og særlig terrengbiler som skal kunne yte under absolutt alle kjøreforhold – med eller uten vei under hjulene – blir transportert til de mest utfordrende områdene i verden for test. Derfor møter publikum de kamuflerte Defender-prototypene på steder som Nürburgring der veigrep og kjøreegenskaper finpusses, til gjørmeområder i britiske Eastnor og ekstreme belastninger på drivlinjene ved kjøring i Dubais sand-dyner.

Defender har siden den første utgaven kom i 1948 vært bygd for å tåle det ekstreme – og skal det fortsatt

Kamuflasjen greier ikke å skjule at den nye Defender – på samme måte som da en helt ny Mercedes-Benz Geländewagen ble introdusert for to år siden – får beholde mye av det kantede og klassiske utseendet som kjennetegner terreng-legenden. Det er også klart at den nye utgaven skal bygges i kort og lang versjon, med henholdsvis to- og fire dører. Den lange utgaven vil få et vesentlig kortere overheng bak enn det vi ser på den utgående ”110”-modellen.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev