Den nye Mirai tilhører Toyotas andre generasjon av hydrogenelektriske biler, og er i stand til å kjøre sensasjonelle 1003 kilometer på en tankfylling.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Ugo Misanna og Quentin Germain
Mirai gjennom flere år demonstrert Toyotas kunnskap om brenselceller og fabrikkens tro på hydrogen som en energibærer for drift av biler over hele verden. Antall produsenter av brenselcellebiler kan lett telles på en hånd, men der store og viktige fabrikker nøler, har Toyota tatt en klar beslutning. Dagens Mirai er allerede den andre generasjonen av modellen i serieproduksjon og den har bedre ytelse, et slankere og mer dynamisk design og en oppdatert kjøredynamikk sammenlignet med første generasjon. Det store spørsmålet er hvorvidt denne teknologien er klar for at hvem som helst kan anskaffe og kjøre en slik brenselcelelbil.
Dette spørsmålet stilte også fire franskmenn seg. De er alle engasjert i teknologi, hydrogen, og en grønn fremtid. Hvor langt er det mulig å kjøre en hydrogenbil på en tankfylling, spurte de seg, og rettet dermed fokus på flere viktige spørsmål. Skal hydrogen bli et alternativ til fossile drivstoffer og brenselcelle bli et alternativ til store og kostbare batteripakker, må folk forstå hva denne teknologien innebærer. Med et gjennomsnittlig forbruk på 55 gram hydrogen per mil, ble det satt verdensrekord for lengt mulig kjørt distanse på innholdet av en standard tank. Etter 1003 km så førerne seg fornøyd med resultatet – selv om bilens informasjonssystem sa at det fortsatt var hydrogen nok til ytterligere 9 km kjøring igjen på tanken.
Reisen startet onsdag 26. mai klokken 05:43 fra HYSETCOs hydrogenstasjon i Orly utenfor Paris. De 1003 kilometerne uten utslipp ble kjørt på offentlige veier, sør for Paris, Loir-et-Cher- og Indre-et-Loire-regionene, og distansen og hydrogenforbruket ble verifisert av en uavhengig tredjepart. Grønt hydrogen ble brukt under rekordforsøket, og gjennomsnittsforbruket lå på 0.55 kg/100km, hvor Mirai har en total kapasitet på 5,6 kg hydrogen. Brencelcellesystemets økte effektivitet, i samspill med en bedre aerodynamikk på andre generasjon Mirai, samt en høyere lagringskapasitet av hydrogen, bidro til en økning i rekkevidde til rundt 650 km under normale kjøreforhold, og med mindre enn fem minutters fylletid på en 700-bar fyllestasjon. Sjåførene benyttet kun en øko-kjørestil for å oppnå verdensrekorden på 1003 km, og utover dette ble ingen spesielle kjøreteknikker benyttet.
Blant de fire sjåførene som slo verdensrekorden var Victorien Errusard, kapteinen og grunnleggeren bak Energy Observer. Bak navnet Energy Observer, der Toyota er samarbeidspartner, skuler det seg den første båten som er utstyrt med en Toyota-brenselscelle. Båten er selvforsynt med energi, uten utslipp og brukes som et kommunikasjonsverktøy og forskningslaboratorium mot overgangen til fornybar energi. Energy Observer har deretter utviklet seg til et selskap som opererer innen utforskning og innovasjoner. Nylig presenterte selskapet sin flunkende nye utstillingslandsby dedikert til hydrogen og fornybar energi. Utstillingen ble satt opp i Paris, og Eiffeltårnet ble i denne anledning lyst opp under arrangementet med grønt hydrogen, takket være GEH2®-hydrogengeneratoren utviklet av EODev startup-organisasjon, der Toyota er aksjonær.
James Olden, ingeniør i Toyota Motor Europa, Maxime Le Hir, produktsjef i Mirai og Marie Gadd, PR-sjef i Toyota Frankrike, var de tre andre sjåførene. – Det var en utrolig utfordring vi fullførte med vår nye Mirai. Internt i Toyota er det tankegangen «start med det umulige og gå ut over dine grenser» som driver oss, og dette beviste vi atter en gang i dag. Jeg vil rette en stor takk til teamene i Toyota Frankrike og Toyota Europa, samt Victorien i Energy Observer, som vi deler ambisjoner og visjon med. Det er gjennom sterke partnerskap vi vil klare å bidra til et bedre og mer bærekraftig samfunn. Med Toyotas ambisjon om å gå «Beyond Zero» i bakhodet: ta førersetet for fremtiden, sier Frank Marotte, CEO Toyota Frankrike.
– Jeg er utrolig glad for å ha fått muligheten til å kjøre over 1000 km bak rattet i den nye Mirai. Toyota har alltid vært i førersetet med hydrogeninnovasjon, og vårt samarbeid styrkes for hver eneste dag som går. Som tidligere konkurransebåtfører elsker jeg utfordringer, og jeg må takke Frank Marotte og hans team for å ha inkludert meg på dette nullutslippseventyret. Sammen har vi vist at ingenting er umulig, og at mobilitet i regi av hydrogen er her i dag, sier Victorien Errusard, grunnlegger og kaptein for Energy Observer.
I tillegg til å være en bærekraftig og rikelig tilgjengelig ressurs for lagring og transportering av energi, representerer hydrogen en unik mulighet til å skape et bedre samfunn. Hydrogen leverer mobilitet med nullutslipp, ikke bare for veitransport, men også for tog, båter og fly, og kan generere energi for industri, selskaper og husholdninger. På denne måten kan Toyota støtte mange initiativer for å tilgjengeliggjøre og diversifisere bruk av hydrogenteknologi: elektriske generatorer (EODev), båter (Hynova), taxier, busser (Hype og RATP), vogntog (Hino), hydrogenbyer (Woven City) og andre bruksområder.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev