Med elektromotorer på inntil 842 hk står macho-terrengbilen klar til å gjenerobre sin rolle som den optimale transporten for den som vil vise seg i en bil som oser av testosteron.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp/net
Det er neppe det gode miljøvalget som har vært kjennetegnet på bilmerket Hummer gjennom historien. Hummer er den sivile utgaven av de legendariske Hum-Wee militærkjøretøyene som fikk verdens oppmerksomhet under Gulf-krigen i 1990. Også i Norge ble det solgt at antall Hummer H1, og senere de to mindre variantene H2 og H3 til folk med behov for en terrengbil som var i stand til å ta seg frem under umulige forhold. Særlig H1, som også kunne leveres som en pick-up med inntil fire sitteplasser, tiltrakk seg stor oppmerksomhet i trafikkbildet.
I forbindelse med den store finanskrisen i 2009, der General Motors kun overlevde takket være hjelp fra de amerikanske myndighetene, måtte konsernet restrukturere store deler av sine modell-linjer og produksjons-strategi. I denne brutale økonomiske virkeligheten var det ikke lenger plass for et smalt – og i manges øyne – miljømessig utfordrende bilmerke som Hummer. Merket ble derfor avviklet, og General Motors ønskes å selge både varemerket og teknologien knyttet til disse terrengbilene. Et kinesisk selskap viste stor interesse, men salget ble stoppet av amerikanske myndigheter med argumenter som minner om de som ble brukt for å stoppe salget av den norske marinemotor-produsenten Bergen Engines til russiske interesser tidligere i år.
Nå er Hummer som bilmerke igjen på banen, i form av et rent elbil-merke eiet av General Motors Corporation (GMC). To ulike modeller er under lansering, og i tillegg til en pickup er også en mektig SUV vist frem. Denne skal utstyres med to eller tre motorer i kombinasjon med en kraftig batteripakke. Toppmodellen får en samlet effekt på 842 hk (620 kW). Også dreiemomentet målt på hvert av hjulene skal holde et nivå som overgår enhver fossilt drevet pickup eller SUV innenfor et segment som dette. Av spesialiteter kan det nevnes at kombinasjonen av firehjuls-styring og firehjulsdrift åpner for at Hummer EVkan «krabbe» sideveis for å komme ut av en nødsituasjon, eller en umulig plassering i terrenget.
Rekkevidden er oppgitt til moderate 480 km, men det skal være med full nyttelast. Hummer EV er konstruert for å kunne lade andre elbiler direkte. Produksjonen er planlagt å starte opp i 2023, men General Motors har allerede åpnet for å reservere bilen i USA.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev