Vi levere i en verden der utviklingen går i rasende fart, og mange har forstått at Kina kan komme til å bli en av verdens ledende bilproduserende land. Minst like sensasjonelt er det at Vietnam har bygd opp sin første bilfabrikk. Merket heter Vinfast og blir presentert på bilutstillingen i Paris den 4. oktober.
Tekst Sven Furuly og Oliver Altvater, Foto: Amp
En blikk på de mange bildene vi har fått av den helt nybygde fabrikken til Vinfast, viser med all tydlighet at her er den noen som mener alvor. Den første modellen går i salg i 2019, og selskapet har en solid økonomisk plattform å stå på. Store innenlandske investorer står bak selskapet Vingroup, som også har inngått samarbeidsavtaler med velkjente bransjenavn som BMW, Durr og Pininfarina.
Historien bak Vingroup er som en ekte norsk ”Espen Askeladd” – historie. Den unge vietnameseren Pham Nhat Vuong bygde i løpet av flere år opp en stor formue gjennom hardt arbeid. Denne gangen er det imidlertid ikke historien om en ung mann som reiste til USA for å søke lykken. Vuong reiste til Ukraina for 25 år siden, og oppdaget en liten nisje i matvaremarkedet. Ved hjelp av lån og kreditter på 40 000 amerikanske dollar bygde han opp et selskap som solgte ”instant” nudler under merkenavnet Minerva. Ikke bare kunne han glede seg over å spise tradisjonell asiatisk mat mens han bodde i Ukrania, men han så også formuen vokse. Da Nestlé kjøpte selskapet for 150 millioner US dollar i 2009 ble han ikke bare en av Vietnams rikeste menn, men fikk også finansielle muskler til å starte arbeidet med sitt neste drømmeprosjekt: Et vietnamesisk bilmerke, og byggingen av en moderne bilfabrikk lokalisert i Vietnam. Navnet ”Vinfast” er et sammentrekning av ”Vin” for Vietnam og ”Fast” fra det engelske språket – for å symbolisere at kvikkhet og rask tilpasning er en viktig egenskap.
Det vi hittil har sett er konsept-versjoner av to ulike Vinfast bilmodeller. Den ene er en stor 7-seter SUV og den andre er en mer tradisjonell sedan. Begge modellene er designet av italienske Pininfarina, og har fått et spennende uttrykk. De første prototypene ble presentert allerede i oktober i fjor, og da fikk vietnamesere lov til å være med på å stemme over flere ulike designforslag, på veien mot den endelige prototypen. Til å begynne med er produksjonsmålet på 100 000 biler årlig, økende til 200 000 biler ganske raskt.
Det er også planlagt en tredje modell. Den omtales som A-Klasse, og det er grunn til å tro at dette vil være en kompakt A-segment bil – og dermed en modell egnet for å flytte et stort antall vietnamesere fra mopeder og motorsykler over til en bil. Målet er at denne skal nå et årlig produksjonsvolum på 500 000 enheter i 2025. Vi i Bilmagasinet har imidlertid en litt kortere horisont, og vil presentere Vinfast mer i dybden etter at vi har fått sett nærmere på modellene i Paris, og fått høre litt mer om samarbeidspartnere, et mer nøyaktig lanseringstidspunkt og hvilke eksportplaner Vingroup har. Og hvem blir norsk importør?