Den norske Toyota-importøren holder kortene tett til brystet, men internasjonale biljournalister har fått vite mer om Toyota BZ elbil-serie.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Toyota

Bilmagasinet kan, med blant annet kildehenvisning til våre tidligere kolleger i det tyske magasinet Auto Motor und Sport, formidle ny og spennende informasjon rundt de kommende batteri-elektriske bilene fra Toyota. Vi har gjennom flere artikler i mer enn et år brakt informasjon om den tunge elbil-satsningen fra Toyota. Og vi snakker om batteri-elektriske biler denne gangen, og ikke elektriske brenselcelle-biler som Toyota Mirai.

Verdenspremieren er nær forestående, og allerede den 18 april går teppet opp for den første Toyota BZ-modellen på den internasjonale bilutstillingen i Shanghai. Den nye elbil-serien debuterer med BZ3 – som er en SUV i samme klasse som den populære Toyota RAV4. Som tidligere publisert skal Toyota lansere en hel familie elbiler, og alt tyder på at det skal lanseres 5 ulike modeller i 2021 og 2022. Toyota har allerede mønsterbeskyttet BZ-logoen (Beyond Zero) og denne vil bli en felles identitet for alle elbilene.

Toyota har selv publisert tegninger av den nye “Beyond Zero” logoen, og flere spesialister på tegning av kommende bilmodeller har skissert en produksjonsmodell som er ganske nær konsept-skissen vi viser her.

Toyota har ikke bare varemerke-registrert modellbetegnelsen BZ, men også en rekke ulike variasjoner rundt denne bokstavkombinasjonen. Toyota BZ, Toyota BZ1, Toyota BZ1X, Toyota BZ2, Toyota BZ2X, Toyota BZ3, Toyota BZ3X, Toyota BZ4 og Toyota BZ4X er registrerte betegnelser, tilhørende Toyota. Det er ikke utenkelig at X-betegnelsen vil stå for firehjulsdrift, samtidig som tallbetegnelsen gir en pekepinn om hvilket segment (bilstørrelse) den aktuelle modellen tilhører. Om dette er logikken, kan vi da forvente at BX3, som skal lanseres om få dager, er like stor som en RAV4? Et blikk på VW-konsernets modellstrategi viser jo klart at ID.3 er i Golf-størrelse, og ID.4 en stor og rommelig SUV slik Toyota RAV4 er. Samtidig har Toyota publisert at BZ3 har svært lang akselavstand og stor innvendig plass – og kanskje flytter bilen seg derfor opp til det som tidligere var D-segmentet. Det er også publisert at bilen får en rekkevidde i området rundt 500 km. Svarene får vi om få dager!

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev