Den internasjonale bilutstillingen i Shanghai ble arena for lanseringen av den første helt selvstendige elbilen fra Toyota. Med bZ4X starter en helt ny epoke for fabrikken.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Newsmarket og Toyota

For den som kan sin bilhistorie, ble konseptbilen som senere skulle bli til den batteri-elektriske hybridbilen Toyota Prius lansert på Tokyo Motor Show i 1995. Kombinasjonen av en elektromotor og en forbrenningsmotor var oppsiktsvekkende, men Toyota brukte ytterligere to år før bilmodellen var klar for serieproduksjon i 1997. I fjor (april 2020) produserte Toyota sin hybridbil nummer 15 millioner, og ingen produsent i verden kan vise til en liknende forskning, utvikling og serieproduksjon av batteri-elektriske hybridbiler.

Konseptbilen bringer med seg designelementer fra både SUV’en Toyota RAV4 og flere ulike Lexus-modeller. Produksjon skal starte i 2022.

Mange ventet at Toyota skulle komme raskt på markedet med rene batteri-elektriske biler da Mitsubishi begynte å markedsføre modellen iMiEV i 2009 og Nissan et år senere lanserte elbilen Leaf, basert på en nyutviklet elektrisk plattform. Toyota hadde imidlertid helt andre planer, og i 2014 fikk verden se den hydrogendrevne brenselcellebilen Mirai i serieproduksjon. Toyota mente at den elektriske fremtiden lå i hydrogendrevne brenselceller som skulle forsyne bilens elektromotorer med strøm – ikke i tunge og kostbare batterier. Etter hvert som årene har gått har de fleste av verdens ledende bilprodusenter lansert batteri-elektriske biler, mens Toyota og en snau håndfull andre bilprodusenter har fortsatt sitt visjonære arbeid med å produsere og selge brenselcellebiler i en liten skala. I løpet av disse årene har Toyota produsert 10 000 hydrogenbiler.

Om dette rattet blir en realitet er det umulig å få bekreftet. Toyota kan bli møtte med behov for lovendringer om dette skal introduseres globalt.

Først i juni 2019 begynte det å dukke opp mer konkret informasjon om at også Toyota hadde bestemt seg for å utvikle og produsere batteri-elektriske biler. Da publiserte selskapet sine visjoner å produsere en hel serie nye elbiler basert på en helt nyutviklet elektrisk plattform med betegnelsen e-TNGA. Arbeidet med designet på de seks første bilmodellene hadde tatt til i 2016, og blant kjennetegnene finner vi en svært lang akselavstand, rommelige interiører og en rekke elektriske funksjoner og sensorer for fremtidig autonom kjøring. Det var forventet at Toyota skulle premierevise de første konseptbilene i 2020, men disse har latt vente på seg. Nå er imidlertid tiden inne, og på den internasjonale bilutstillingen i Shanghai, som åpnet dørene for motorpressen den 18. april, stod den batteri-elektriske konseptbilen Toyota bZ4X i rampelyset for første gang.

Panseret er overraskende langt til å være en elektrisk SUV. En mulig gevinst er en stor og rommelig «trunk», samt god fotgjengerbeskyttelse.

Nykommeren bZ4X er en firehjulsdrevet SUV, utviklet i samarbeid med Subaru. Bak modellbetegnelsen skjuler ordene «beyond zero» og som vi har skrevet tidligere er X-betegnelsen en kode for firehjulsdrift og 4-tallet en kode for hvilket segment bilen tilhører. Skal vi våge oss på en gjetning etter å ha sett bildene, er det mye som tyder på at VW iD.4 vil være en målestokk for hvilke av dagens elbiler bZ4X skal konkurrere mot. Toyota har valgt å ikke publisere noen spesifikasjoner knyttet til batteritype, størrelse, eller rekkevidde. Derimot slår de fast at bruk av solceller for oppladning når bilen står parkert er et «klokt valg». Etter planen skal bilen, som Toyota nå sier at skal være en femten nye elektrisk modeller, settes i produksjon mot midten av 2022.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev