En ny og spennende bok om norsk bilhistorie er akkurat lansert, og dette er virkelig en attraktiv julegave. Tittelen røper mye av bokens innhold, men langt fra alt.
Elektriske biler får stadig større oppmerksomhet, og med den amerikanske Tesla S som en av Norges mest kjøpte biler denne høsten, er med ett «elbil» blitt et tema for folk flest. Når en i bekjentskapskretsen nå plutselig dukker opp med en splitter ny elektrisk bil, blir vedkommende sett på som en innovativ person – en som våger å bevege seg vekk fra det tradisjonelle, og våger å prøve ny teknologi.
Sannheten er at den elektriske bilen er nesten like gammel som selve «automobilen» og selv i Norge har vi en elbil-historie som strekker seg mer enn 100 år tilbake i tid. I boken Elbil på norsk tar de tre forfatterne Arne Asphjell, Øystein Asphjell og hans Håvard Kvisle oss med på en fascinerende reise tilbake i tid. Her kan vi lese om de virkelige innovatørene, på en tid da bensin, damp og elektrisitet ble sett på som nesten likeverdige drivkilder.
e tre forfatterne, som alle har solid erfaring fra elbil-bransjen, har på en glimrende måte dokumentert norsk forsøk på elbil-produksjon gjennom årenes løp – og vi kan røpe at her handler det om mye mer enn bare Buddy og Think – selv om disse naturligvis har fått en stor plass i boken. Boken tar også for seg de mange personer som har spilt en viktig rolle i Elbilens historie på norsk jord – fra Norges første Elbil og importen av en Lohner Porsche i 1903, til utvikling av batterier og dagens effektive ladestasjoner. Samtidig trekkes det mange paralleller til andre norske industrieventyrer, og da kommer vi ikke utenom Troll-bilen fra Telemark, som også har funnet sin plass i boken.
Last ned
Klikk her for å laste ned dekktesten
Klikk på bildet for å laste ned dekktesten
Samtidig er boken et glimrende oppslagsverk for alle som liker å kunne sin norske bilhistorie, og er du i tillegg en Think-eier eller Think-entusiast er mye av det vi her kan lese litt trist i forhold til hva dette kunne ha blitt.
Boken er rikt illustrert, med både kjøretøy og personer som har hatt tilknytning til elbilen, men samtidig forteller forfatterne at de har mengder av stoff som ikke er publisert. Det ligger definitivt i kortene at det også vil komme et bind to. Da blir det enda viktigere å skaffe seg den første – før den blir utsolgt!
Boken koster 290 kroner og kan bestilles på nettadressen www.elbilpaanorsk.no