El-Born er den første hel-elektriske SEAT-modellen og bygger på Volkswagengruppens MEB-plattform. Designet og de sporty kjøreegnskapene er velkjente høydepunkter fra dette temperamentsfulle bilmerket
Tekst: Sven Furuly, Foto SEAT Presse
SEAT el-Born er den første helelektriske bilen fra SEAT basert på Volkswagengruppens modulære elektriske plattform (MEB). Konseptbilen er oppkalt etter et av de mest ikoniske nabolagene i Barcelona – det har også vært inspirasjonen for designerne og ingeniørene hos SEAT, som har designet en sporty bil med den mest avanserte elektriske teknologien.
Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
- [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
- [do_widget_area sidebar-1]
- [do_widget id="search-3"]
- [do_widget id="recent-posts-2"]
- [do_widget id="tag_cloud-2"]
- [do_widget_area sidebar-2]
- [do_widget_area sidebar-3]
- [do_widget_area sidebar-4]
- [do_widget_area sidebar-5]
- [do_widget_area sidebar-6]
- [do_widget_area sidebar-7]
- [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
- [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
- [do_widget id="categories-2"]
- [do_widget_area wp_inactive_widgets]
- [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
- [do_widget id="text-2"]
Bilen er designet og utviklet av Seat i Barcelona, men skal bygges på den tyske Zwickau-fabrikken, som blir konsernets hovedfabrikk for elektriske biler. Den nye Audi Q4e skal etetr alt og dømme også bygges ved denne fabrikken, og ikke i Brüssel som Audi e-tron. SEAT vil bli det andre merket i Volkswagengruppen som lanserer en helelektriskbil basert på MEB-plattformen. Produksjonsmodellen er forventet lansert i løpet av 2020.
Plattformen har batteripakken lavt og midtstilt i bilen. Det vil være mulig å lade batteriet fra 0 til 80% på 47 minutter, og ombordladeren åpner for 100 kW DC hurtiglading. SEAT el-Born får en rekkevidde på opptil 420 km etter WLTP-standarden. Med en effekt på inntil 204 hk (150 kW) får bilen en akselearsjonstid fra 0-100 km/h på 7,5 sekunder, og bilen får i tillegg til en kvikk og smidig oppførsel også fine kjøreegenskaper takket være det lave tyngdepunktet som batteripakken skaper.
SEAT el-Born har også et termisk kontrollsystem som opprettholder maksimal rekkevidde, også under krevende klimatiske forhold. Bilens varmepumpe reduserer bilens behov for å bruke elektrisk effekt til oppvarming, noe som gir en besparelse tilsvarende 60 km kjøring – spesielt nyttig ved norsk vinterkjøring.
SEATs sportslige og praktiske tilnærming til elektrifisert mobilitet har stort potensial i Norge. – Dette er en bil vi har store forhåpninger til når den introduseres i løpet av 2020, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør i SEAT i Norge til Bilmagasinet.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev