Nå har Ford sendt ut de aller første produksjonsklare helelektriske Ford E-Transit til europeiske varebilkunder fra Ford Otosans fabrikk i Kocaeli i Tyrkia.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Ford
E-Transit er den helelektriske varianten av verdens mest solgte varebil, og det nye nyttekjøretøyet er selve spydspissen i lanseringen av Ford Pro i Europa. Den nye forretningsenheten for nyttekjøretøy vil etablere Ford som en komplett leverandør av produkter og tilhørende tjenester som vil transformere hverdagen for nyttekjøretøykunder.
Den Tyrkiske Ford-fabrikken skal nå masseprodusere for fullt for å møte den store etterspørselen fra europeiske bedrifter. Mer enn 5000 kundeordre er allerede mottatt før de første produksjonsklare E-Transit forlot fabrikken. Med en svært konkurransedyktig elektrisk rekkevidde på opptil 318 km, høy nyttelast og ytelse kommer nye E-Transit i hele 25 forskjellige varianter. Det nye helelektriske nyttekjøretøyet er også utviklet for at flåteeiere både kan kjøre helelektrisk samtidig som de forbedrer sin produktivitet gjennom Ford Pro sine løsninger for lading, flåtestyring og service.
Ford gjennomfører nå tester av 60 preproduksjons E-Transit i 6 europeiske land, deriblant 5 i Norge. – Vi kan definitivt si at Ford Motor Norge har en hånd på rattet når Ford globalt nå styrer mot en fremtid hvor vi bare selger elektriske biler. Den store fordelen er at vi nå får en unik mulighet til å komme med innspill til forbedringer som er spesielt relevant for kunder i det norske markedet. Det vil kunne gjøre E-Transit enda bedre tilpasset deres behov, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
Ford, som er Europas mest solgte nyttekjøretøymerke, skal også tilby nye Transit Custom som helelektrisk fra 2023. Deretter følger også nye Transit Courier som en helelektrisk variant i 2024. Disse blir også tilgjengelig i helelektriske personbilutgaver, som flerbruksbilene Tourneo Custom og Tourneo Courier. Den storstilte elbilsatsingen er en del av Fords globale plan for å redusere karbonutslippene vesentlig. Målet er at det innen 2035 skal være nullutslipp fra Fords bilsalg i Europa, og at alle selskapets fabrikker, distribusjon og leverandører da også er karbonnøytrale.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev