En helt ny og kompakt elektrisk fire-seter med en rekkevidde på inntil 300 km og en svært attraktiv pris, blir lansert i Norge mot slutten av året. Dacia Spring har det meste som skal til for å bli en suksess.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Ampnet

En fem-dørs elbil med en lengde på 3,73 meter og en rekkevidde på inntil 300 km gjør nykommeren Dacia Springer til en perfekt bybil. Den er større enn tre-kløveret VW e-up, Skoda e-Citigo og Seat Mii Electric, og betydelig mye større enn trillingene Mitsubishi i-MiEV, Citronën C-Zero og Peugeot I-on, som ruller i tusentall på norske veier. Dacia, som er Renaults ”billigmerke”, har allerede gjort seg godt kjent blant norske bilkjøpere med den enkle og rimelige SUV’en Duster. Nå står elbil-markedet for tur, og med en utgave som er langt rimeligere en Renault Zoe, kan norske elbil-kjøpere få et spennende alternativ.

Renault Zoe har solgt godt i Norge gjennom en årrekke, og den franske bilfabrikken har også utviklet en mindre elbil, basert på den enda mindre Twingo. Denne kommer ikke til å bli importert til Norge, men det skal derimot den noe enklere og definitivt rimeligere søstermodellen Dacia Spring. Den er utstyrt med et batteri på 27,4 kWh og har en elektromotor på 44 hk (33 kW) som driver forhjulene. Oppgitt rekkevidde er 300 km ved kun bykjøring, mens rekkevidden er oppgitt til 230 km ved blandet kjøring by/landevei. Dacia har valgt å tilby en enkel grunnmodell, Comfort, der basisfargen er hvit, og et sparsomt utstyrsnivå, men om likevel inneholder et manuelt klimaanlegg og type 2-ladekabel inkludert i prisen.

Med sin lengde på 3,73 meter og attraktive pris kan dette bli en svært aktuell bybil for mange nordmenn. Rekkevidden er absolutt lang nok.

Den helt nye elbilen Dacia Spring er nettopp lansert i Tyskland, der det også er publisert priser og spesifikasjoner på nykommeren. Ved å velge en litt mer påkostet utgave, Comfort Plus, får kjøperen en 7” navigasjonsskjerm som arbeider sammen med en smart-telefon, ryggekamera og metalikk-lakk. Mot et ytterligere pristillegg er det også mulig å velge en 30 kW hurtiglade-løsning. I Tyskland starter den enkleste utgaven på 20 490 euro. Mange tror at det bare er nordmenn som lokkes av gode incentiver fra myndighetene for å skifte til elbil. Også tyske forbrukere kan glede seg over rause støtteordninger. Med et refunderbart tilskudd på 9750 euro, koster en splitter ny Dacia Spring bare snaut 11 000 euro, eller 110 000 norske kroner netto for bilkjøperen!

Dacia Spring kommer til Norge mot slutten av året, og importøren satser på å gjøre dette til Norges absolutt rimeligste elbil med god plass.

Dacia Spring vil være på plass hos tyske forhandlere etter sommerferien, og kunder som velger Comfort Plus varianten, som også har særpregede oransje stil-elementer i interiøret og på eksteriøret, vil få denne for drøyt 10 000 kroner mer enn grunnmodellen. Til Norge kommer elbilen Dacia Spring noen måneder senere. Det har ikke lykkes å få en norsk prisantydning fra våre kilder, men gitt de prisene som vi kjenner på de små elbilene fra Seat og Skoda, tipper vi en pris på 190 000 kroner i rimeligste utgave. Dette er forutsatt et fortsatt momsfritak på elbilene – og når vi ser hvor sterkt elbiler nå subsidieres i mange europeiske land, kan det synes uklokt å innføre moms på elbiler i Norge på lang tid enda.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev