MG er raskt blitt en suksess i Norge, og med den firehjulsdrevne Marvel R Electric kan merket nå store høyder. Igjen er gunstig pris et sterkt salgsargument.

Tekst og foto: Sven Furuly

Bilmagasinet var blant de aller første europeiske mediene som fikk anledning til å prøvekjøre den første nye MG-modellen på over 15 år. Det var elbilen ZS, som ble lansert i Belgia tidlig på høsten i 2019. Da møtte vi for første gang den kinesiske bilprodusenten SAIC, som kjøpte den britiske bilfabrikken og alle rettighetene til varemerket i 2007. Mange stilte seg undrende til at SAIC – den statseide bilprodusenten i Shanghai som i en årrekke hadde samarbeidet med VW og GM – ville satse pengene på et gammelt britisk bilmerke som for bilkjøpere var nærmest gått i glemmeboken etter årtusenskiftet.

Hovedskjermen er 19,4″ stor og har en ergonomisk og lettbrukt plassering. Menyvalgene er ganske logiske.

Det var flere norske bilimportører som kastet seg inn i kampen om å sikre seg MG-agenturet. Mot slutten av 2019 ble det klart at det var Gill-Gruppen, selskapet bak blant annet Subaru-importen i Norge, som hadde trukket det lengste strået. De første 200 eksemplarene av elbilen MG ZS, med sin rekkevidde på 263 km og grunnpris på 229 990 kroner, ankom Norge i slutten av januar 2020 og dermed startet suksesshistorien. Nær 5000 eksemplarer er solgt mens importøren har forberedt seg på å lansere den atskillig større og enda mer attraktive modellen MG Marvel R Electric. Bedre plass, mer utstyr, lenger rekkevidde, og ikke minst muligheten for både tilhengerfeste og firehjulsdrift har skapt store forventninger til den nye modellen.

Marvel R fremstår som en attraktiv SUV i mellomklassen, men en akselavstand på kun 2,8 meter gir begrenset kupé-lengde.

Igjen er Bilmagasinet blant de aller første mediene som får prøvekjøre en ny MG-modell, og vi skal med en gang slå fast at dette har vært nok et positivt møte med et legendarisk merke. Den oppmerksomheten vi har blitt møtt med ute på norske veier sier også noe om hvor raskt dette merket har etablert seg i bevisstheten til potensielle elbilkjøpere. Vi ble møtt med mobilkameraer og nysgjerrige spørsmål både ved parkering og på ladestasjoner. Interessen for elbiler er enorm, og det er virkelig en elbil med særpreg. Designmessig fremstår den langt mer eksklusiv og harmonisk enn lillebroren ZS. Fronten byr på en rekke egenartede detaljer med sitt «X-design» og de smale hovedlysene som er knyttet sammen med en LED stripe tvers over bilenes front. Disse detaljene minner litt om Byton, det kinesiske elbil-prosjektet, som det aldri ble noe av. Også sideprofilen til Marvel R er innbydende. Kort sagt: Dette er en tiltalende familiebil – med litt større utvendige mål enn viktige konkurrenter som VW I.D 4 og Skoda Enyak.

Førerplassen får absolutt godkjent, og kombinasjonen av menystyringer, scrolling og faste brytere er velkomponert.

I likhet med mange av de konkurrerende større elektriske SUV-ene på markedet har også den rimeligste utgaven av Marvel R drift på kun en aksel. Noen bilmerker har forhjulsdrift, mens andre, som denne MG-modellen, har bakhjulsdrift. Det spesielle med Marvel R er at det er to elektriske drivmotorer i den bakhjulsdrevne utgaven, en til hvert hjul. Disse yter til sammen 180 hk og har et dreiemoment på 410 Nm. Ser vi på bilens størrelse, er en grunnpris på 339 950 kroner for den rimeligste «Comfort»-versjonen, en god grunn til å ta en nærmere kikk på MG Marvel R. En utgave med et mer omfattende utstyr har fått betegnelsen «Luxury. Versjonen med firehjulsdrift (4WD) har en tredje motor, som driver forhjulene. Denne utgaven, som kanskje er et godt svar på mange nordmenns «hyttebil», har en grunnpris som starter på 418 000 kroner. 4WD-utgaven leveres kun med det høyeste «Performance» utstyrsnivået. Hva du får som standardutstyr når du beveger deg opp gjennom de tre utstyrsnivåene kan du lese om lenger ned i testen. Men med tre motorer får du en samlet effekt på 288 hk og et dreiemoment på 665 Nm. Testbilen er en «Performance», og dermed har vi fått den best utstyrte og mest påkostede Marvel R til prøvekjøring.

Når den tredje motoren montere foran – for å gi firehjulsdrift – forsvinner den praktiske trunken under panseret. Det er synd.

Vi kommer ikke utenom et par setninger knyttet til bilens akselerasjon. Føreren kan velge mellom fem ulike kjøremodi, fra best mulig driftsøkonomi til en sportslig oppførsel. Det skarpeste av disse har betegnelsen Sport+. Da åpnes det for «full boost» på alle nivåer, og dette gir blant annet en akselerasjon fra stillestående til 100 km/t på utrolige 4,9 sekunder. Med pedalen helt i bunn kjenner vi hvordan dekkene individuelt kjemper for å bite seg fast i underlaget i brøkdelen av noen sekunder, før all tilført energi brukes til å akselerere bilen lineært fremover. Trykket mot seteryggen er kraftfullt, samtidig som fartsøkningen er nesten utrolig rask. Hvor raskt dette virkelig er, forstår vi når supersportsbilene Porsche 911 Turbo og Lamborghini Countach LP400 klarte denne sprinten på 5,4 og 5,8 sekunder, respektive, på 1970-tallet. I dag kan du gjøre dette like raskt, hver eneste dag, i en elektrisk MG familiebil.

Bagasjerommet er med sine 357 liter beskjedent til å være i en så stor SUV som dette. Lillebror MG ZS byr på atskillig mer.

Langt mer interessant en ekstreme akselerasjonstester er bilens evne til å fremstå som en fullverdig familiebil. Med sin lengde på 467 cm stiller den i klasse med de mellomstore SUV-ene. Og fra utsiden fremstår den som en gedigen representant for denne bil-klassen. Men entusiasmen blekner litt når vi åpner bagasjerommet for første gang. 357 liter er snaut. Det er bare 7 liter større enn en Hyundai Ioniq sedan fra 2017 og langt mindre enn det vi finner i lillebroren MG ZS. I den er bagasjerommet 488 liter og har i tillegg en utforming som gjør det lettere å utnytte smart. Riktignok har Marvel R utgavene uten firehjulsdrift en trunk under panseret foran som rommer solide 150 liter, men i 4WD-utgaven er det ikke plass til dette. Plassen i bagasjerommet reduseres ytterligere som følge av to store bokser som rommer ladekabel og nødlader.

Førersetet har 6-veis elektrisk regulering, minnefunksjon, setevarme og ventilasjon. Kvalitetsopplevelsen er god.

MG Marvel R har en førerplass som de fleste vil oppleve som både komfortabel og trivelig. Sitteputen har god lengde, det er korsryggstøtte og føreren kan velge både varme og ventilasjon i setene. Førerstolen er elektrisk manøvrerbar og har mulighet for å lagre innstillingene til to ulike førere. Betjeningsorganer og de ulike systemene for styring- og innstillinger er en blanding av tradisjonelle knapper og symboler på den store (19,4») berøringsskjermen. Selve menyen på hovedskjermen er delt inn i fire hovedområder og to rekker med mye brukte innstillinger lenger ned på skjermen. Skjermens vinkel kombinert med en albuestøtte bak på midtkonsollen gjør skjermen lett å betjene presist når bilen er i bevegelse. Et blikk rundt på førerplassen og interiøret etterlater en god kvalitetsopplevelse og mange praktiske bruksdetaljer. Alt fra en induksjonslader for mobiltelefon til et godt BOSE lydanlegg. MG reklamerer med stemmestyring av en rekke funksjoner, som vinduer, takluke, telefon, navigasjon, osv, men verdien av dette, og funksjonen (basert på engelske kommandoer) oppleves noe begrenset.

Bakseteplassen holder med knapp margin. Det er trangt under forsetene for å plassere føttene der. To barneseter får grei plass.

Flytter vi oss til baksetet opplever vi den samme omsorg for detaljer og en god atmosfære. Alt fra USB-kontakter for ladning og ventilasjonsanlegg, til et midtarmelene med koppholdere, er på plass. Det store panorama glasstaket (der den fremre delen kan åpnes), som er standard på Performance-modellen, gir lys og luftighet til interiøret. Dette kan likevel ikke skjule at bakseteplassen er litt trangere enn vi trodde ved første øyekast. Langbeinte voksne vil oppleve manglende lårstøtte, mens hodehøyden og albuebredden holder mål. To barneseter, både forovervendte og bakovervendte, har imidlertid tilstrekkelig plass i baksetet på elbilen MG Marvel R.

Et panorama glasstak, der den fremre delen kan åpnes, er standardutstyr på Performance- utgaven av MG Marvel R.

Vi har allerede nevnt akselerasjonen, som burde tilfredsstille flesteparten av de som kjøper en bil som dette. Kjøreegenskaper og veigrep er også slik mange forventer å finne i en bil som dette. Fjæringen er forsøkt å gjøre «nøytral» for å oppleves harmonisk for folk flest. Den er fast nok for å oppleves sportslig, men samtidig myk nok til å by på tilstrekkelig komfort. Det er en vanskelig balansegang, som resulterer i at bilen noen ganger oppleves litt for myk ved litt engasjert kjøring. Marvel R har hele 14 ulike fører-assistansesystemer med fellesbetegnelsen MG Pilot, og blant disse finner vi også en filskiftvarsler som aktivt styrer bilen tilbake til kjørefeltet når dette forlates uten blinklys på. Systemet er temmelig følsomt, og kan lett gi en litt «rykkete» kjørestil når føreren holder en jevn fart gjennom svingene, og velger sin egen radius, uavhengig av kantstriper og midtlinje.

Med lett fot på kjørepedalen er det mulig å oppnå et lavt strømforbruk. Med rattvarme hadde det blitt atskillig triveligere.

Hovedbatteriet har en effekt på 70 kWh. Dette gir en rekkevidde målt etter WLTP-metoden på 402 km for Comfort og Luxury utgavene med bakhjulsdrift, og 370 km for den firehjulsdrevne Performance-modellen. MG oppgir den maksimale ladehastigheten til å være 92 kW, som innebærer at batteriet lades fra 5 til 80% på 43 minutter – under optimale forhold. Ved tilkobling til en 150 kW hurtiglader startet ladehastigheten ved 5% gjenværende batterikapasitet raskt opp til 92 kW. Deretter falt den trinnvis nedover for hvert tiende minutt, og da batteriet var oppladet til 80 % effekt hadde ladehastigheten falt til 62 kW. Da hadde bilen stått til ladning i 41,46 minutter. Dette er absolutt godkjent i forhold til de 43 minuttene som MG oppgir for en slik ladeseanse.

Ladekurven viser hvordan ladehastigheten forandrer seg i løpet av ladetiden for et batteri med 5% rest-spenning, opp til 80%

Luft-temperaturene varierte mellom 4 pluss og 10 minus under testperioden. Med normal kjøring i eco-modus og en behagelig 22 graders temperatur i kupéen, kombinert med en lite bevisst kjøring i forhold til batteriøkonomi, registrerte vi et strømforbruk på 2,15 kWh per mil. Fabrikkens oppgitte forbruk for Performance modellen er 2,09 kWh per mil. Dette motiverte oss til å prøve litt bevisst økonomikjøring, som resulterte i et forbruk på 1,67 kWh per mil. Med en slik bevisst økonomisk kjøring fikk vi også «rekkvidde-meteret» til å gi oss en prognose på 421 km etter at batteriet var ladet på nytt. Da hadde vi kjørt vekselvis på motorvei, landevei og i byen, samtidig som vi var litt gjerrigere med temperaturen i kupéen.

Kjøreprogrammene åpner for å påvirke alt fra forbruk til fremkommelighet. Vi finner også et vintermodus og låsemulighet for firehjulsdriften.

Det er ingen tvil om at MG Marvel R innfrir forventningene på en rekke områder. Samtidig er det en snau håndfull detaljer som trekker ned, og som bør avveies mot egne forventninger når man skal kjøpe en ny elbil. Marvel R mangler varme i rattet selv på høyeste utstyrsnivå, og den rimeligste utgaven mangler også varme i forsetene. Dette er for dårlig på en elbil anno 2022. Utgaven med firehjulsdrift mangler trunk i front, og dermed blir bilens totale bagasjeromvolum for lite. Et blikk under panseret viser at med litt flid og kreativitet kunne det store plastdekselet over frontmotoren vært utformet slik at i det minste alle «boksene» med de ulike ladekablene kunne vært fjernet fra det bakre bagasjerommet. Dette ville både hjulpet på plassen og vår visshet om at MG-ingeniørene hadde gjort sitt ytterste for å gjøre bilen så praktisk som mulig.

MG Marvel R har en attraktiv utstråling. Men den er atskillig mer konservativ enn det Hyundai og Kia byr på i denne SUV-klassen.

Rekkevidde er også et tema som opptar de fleste elbil-kjøpere. 370 km målt etter WLTP-metoden er litt «knipent» i et land der MG Marvel R med firehjulsdrift skal ha appell som en typisk «hyttebil» og minusgradene regjerer gradestokken mange måneder årlig. Dette forhindrer oss likevel ikke i å bifalle nykommeren. Sjelden har vi opplevd det så greit å summere våre inntrykk av en testbil og etablere en konklusjon. Kineserne sikter høyt når de gir bilen modellnavnet «Marvel». Oversatt til norsk betyr ordet «vidunder» – og det er etter vår mening å ta litt hardt i. MG Marvel R er imidlertid en glimrende bil med gode bruksegenskaper, en svært konkurransedyktig pris og mange detaljer som norske elbil-kjøpende familier vil sette pris på.

GRUNNDATA: MG Marvel R Performance

Elektromotorer, samlet:          288 kW (392 hk)

Dreiemoment, samlet             665 Nm

Batteri:                                    Litium-ion polymer

Batterikapasitet:                      70 kWh

Strømforbruk (WLTP):            209 W/km (2,09 kWh per mil)

Rekkevidde:                           370 km WLTP

Ombordlader (maks):             11 kWh

Hurtigladning (maks):             92 kWh

Aks. 0-100 km/t:                     4,9 sek

Toppfart:                                 200 km/t

Egenvekt m/fører:                  1925 kg

Nyttelast:                                  448 kg

Totalvekt:                                2373 kg

Bagasjerom min/maks           357/1396 liter

Bagasjerom foran (trunk)      0 liter

Maks taklast:                         75 kg

Maks tilhengervekt:               750 kg

Mål (LxBxH):                         4674 x1919 x 1613 mm

Akselavstand:                        2800 mm

Pris (rimeligste 4WD):           418 000 kroner

Pris (som testet):                  425 000 kroner

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev