Etter at Mercedes forlot idéen om at merkets satsning på en småbil skulle være noe høyt og smalt, med dobbelt gulv, og heller satset på en sportslig orientert A-Klasse, har modellen hatt en eventyrlig suksess.
Tekst: Sven Furuly og Jens Meiners, Foto: Amp
Da Mercedes-Benz lanserte den første A-Klasse i 1998 og dermed flyttet merket ned i den populære kompaktklassen, valgte de sin helt spesielle vei. Tanken var kreativ, og de tekniske argumentene for hvorfor den første A-Klasse fikk sitt høye, smale og eiendommelige utseende er kloke. Men den ble aldri noen særlig suksess, selv om den gjennomgikk flere facelifts og det eiendommelige utseendet ble lansert i flere modellgenerasjoner. I 2012 fikk imidlertid pipen en annen lyd. Jeg var selv blant de mange biljournalistene som var i Slovenia og kjørte den lave, sportslige og ikke minst svært elegante W176 – som var intern-betegnelsen på nykommeren. Jeg var svært imponert, og det var også mange med meg. Ikke mindre enn 40 000 biler ble bestilt av kunder i løpet av de første fire ukene etter at den nye A-Klasse ble lansert.
I løpet av de første fem årene ble det også lansert både AMG-styling for kombinasjon med ulike motorer, samtidig som det også ble bygd en ”ekte AMG-utgave av A-Klasse. Det var AMG A45 som kom i juli 2014 med 360 hk fra en to-liters firesylindret motor, utstyrt med twin-scroll turboladning. Effekten ble økt til 381 etter faceliften i 2015. En ny og enda bedre A-Klasse ble lansert for mindre enn et år siden. Ikke uventet har denne internkode W177, og har hatt en enorm suksess helt siden den kom i salg i mars 2018. Som forgjengeren kommer også denne modellgenerasjonen med et bredt utvalg motorer, og det er lovet en AMG A45-utgave med en effekt som skal ligge i området rundt 400 hk. Det spennende er imidlertid at Mercedes også ønsker å tette gapet mellom de ordinære A-Klasse variantene og den råsterke A45 med en passende modell. Denne ble vist på bilutstillingen i Paris høsten 2018 og er nå satt i produksjon. Denne nye Mercedes-AMG A35 4Matic er utstyrt med en to-liters turbomotor som yter 306 hk.
Selv om A35 har en motoreffekt som ligger nesten 100 hk lavere enn den kommende toppmodellen A45, er den utstyrt med alle de viktigste komponentene fra den sportslig orienterte toppmodellen. De innebærer at hele karosseriet har fått en rekke forsterkninger som gjør det stivere. Foran er det montert en aluminiumsplate under motoren og deler i forstillingen er spesifikke for AMG. Det samme gjelder for fjæring, hjuloppheng, fôringer og lagre. Bremsene har også betydelig grovere dimensjoner enn det vi finner på en vanlig A-Klasse. Bilen ruller på 235-dekk med en profilhøyde på 40 og standard felgdimensjon er 18”. Mot et pristillegg Kan AMG A35 også leveres med 19” felger. Som vi skjønner er ambisjonsnivået høyt, og målet er en sportslighet som skal tilfredsstille engasjerte førere. På et punkt skiller imidlertid A35 dra de store AMG-modellene, og det er prinsippet for hvordan motorene bygges. Da jeg for noen år siden besøkte AMG i Afalterbach fikk jeg se hvordan V8-motorene ble bygd etter prinsippet ”en mann, en motor”. Slik er det ikke med M260 –motoren som sitter i denne bilen.
Med sin effekt på 306 hk ved 5800 o/min og solide dreiemoment er det imidlertid en AMG-motor like tydelig som sine større brødre. Dreiemomentet ligger på 400 Nm og kurven er helt flat fra 3000-4000 o/min. Ettersom bilen veier knappe 1,5 tonn er oppgaven med å akselerere opp i høye hastigheter en lett oppgave for dette maskineriet. Sprinten fra 0-100 km/t går på 4,7 sekunder, og først når fartssperren slår inn ved 250 km/t er det slutt på akselerasjonen. Kreftene overføres til de fire hjulene gjennom en 7-trinns automatisert dobbeclutch-girakasse. Muligheten til å byge en rendyrket entusiast-utgave med manuell girkasse har Mercedes-Benz valgt å avstå fra. Men det ødelegger så absolutt ikke gleden over hvor aggressiv A35 er i sin oppførsel. Turbodraget er imponerende, uten noen merkbar forsinkelse, og når Sport Pluss kjøreprogrammet er valgt, fremstår A35 som en rendyrket sportsbil. Inntil 50% av kreftene kan fordeles til bakhjulene. Veigrep og kjøreegenskaper har en utpreget sportslig karakter, samtidig som A35 styrer seg lekende lett gjennom svingene når vi kjører den ute på landeveien. Den stor spennvidden på de ulike kjøreprogrammene er også gledelig – ikke minst når bilen er utstyrt med elektronisk styrte støtdempere (tilvalg). Dette åpner for alt fra å gi bilen svært høye sikkerhetsreserver når det gjelder veigrep i høye hastigheter, til å velge et modus der den kompakte bilen får anstrøk av komfort som i en luksus-limousin.
Høydepunktet i interiøret er de flotte setene. De har en utforming og kvalitet som gjør at de føles som om de er støpt til din kropp. Dernest må vi nevne den såkalte MBUX kontrollen som lar seg konfigurere på flere ulike måter. Denne avanserte styringen av infotainment-systemet og en rekke av bilens funksjoner er muliggjort ved hjelp av en kunstig intelligens i systemet. Det hadde sin verdenspremiere med den nye A-Klasse, og i AMG-versjon har det fått flere spesialfunksjoner. Ved hjelp av en kommando som kalles ”Hey Mercedes” kan føreren utføre talestyrte innstillinger etter å ha gitt informasjon om trafikk- og værdata. Det hele er basert på at systemet kan gjenkjenne ord som er lagret i minnet, og deretter utføre en oppgave. Det fungerer ganske bra, men det er et stort potensial for å gjøre det bedre. En direkte plagsom detalj er måten det første sifferet i turtelleren er fremhevet: Det hele blir mindre informativt, og det tar bort oppmerksomheten fra de øvrige symbolene i displayet.
Når det gjelder bilens utseende, er dette mer distinkt og attraktivt enn hva den forrige A-Klasse generasjonen kunne tilby. Det vil trolig AMG-kundene også mene: Den attraktive Aerodynamikk-pakken (tilvalg) vil nok treffe disse kundene midt i hjertet. Frontsplitter, sideskjørt og hekkspoiler er detaljer som bidrar til å gi AMG A35 en enda mer sportslig utstråling. Potensielle kunder er også nødt til å ha en viss finansiell plattform. En helt ordinær A160 (109 hk) har en grunnpris på 337 900 kroner, mens en AMG A35 4Matic har en veiledende pris på 652 900 kroner. Utstyrsnivået er naturligvis betraktelig høyere, og slik det norske avgiftssystemet er lagt opp må den 306 hk sterke AMG’en bidra med ca 130 000 kroner mer til statskassen ved import. Det er ikke mange konkurrenter til AMG A35, men en er BMW M140i XDrive. Denne koster 716 900 kroner, men har til gjengjeld 340 hk og et dreiemoment på 500 Nm. Er man først inne i denne klassen må vi også nevne VW Golf R med sine 300 hk og firehjulsdrift til 598 500 kroner. Det kunne vært spennende med en duell mellom disse tre, men så langt skal vi bare slå fast at den som velger en sportslig orientert bil Mercedes AMG A35 4Matic, vil ende opp med en nær perfekt bil innenfor sin kategori.
GRUNNDATA: Mercedes-AMG A35 4Matic
Motor: 4 syl rekkemotor 1991 ccm
Drivstoff: Bensin
Effekt: 306 hk (225 kW) v/5800 o/min
Dreiemoment: 400 Nm fra 3000-4000 o/min
Blandet forbruk: 0,73 liter/mil (NEDC)
CO2-utslipp: 167 gram/km (Euro 6d Temp)
Toppfart: 250 km/t
Aks. 0-100 km/t: 4,7 sek
Egenvekt m/fører: 1555 kg
Nyttelast: 500 kg
Totalvekt: 2055 kg
Maks tilhengervekt Ikke oppgitt
Mål (LxBxH) : 4440 x1800 x 1410 mm
Akselavastand: 2730 mm
Bagasjerom min/max 279/1210 liter
Pris (rimeligste) kr 652 900
Pris (som testet): kr 698 400.-