Biler i feil kjørefelt med påfølgende kollisjonsfare med motgående trafikk får ofte katastrofale følger. Elektronikk-giganten Bosch har utviklet et varslingssystem som kan redusere denne faren.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp

Den tyske elektronikk-giganten Bosch, som er en viktig leverandør av alt fra sensorer og datastyring, til lyspærer innen bilindustrien, har igjen utviklet en software som kan få stor betydning for sikkerheten på våre motorveier. Vi kan takke Bosch for teknologiske gjennombrudd som ABS-bremser (1978) og automatisk nødbremsassistanse (2009) og en rekke andre oppfinnelser som gjør bilene både sikrere og bedre.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

turbopower

 

En helt ny software-modul som varsler om kjøring i feil retning kan enkelt integreres i bilens infotainment-system. Dette vil varsle både en fører om at et kjøretøy faktisk kommer i motsatt retning, og føreren i bilen som kjører i feil retning om at dette er tilfelle, og den mulige kollisjonsfaren som er i ferd med å oppstå. Bosch forteller til Bilmagasinet at flere bilfabrikker ønsker å tilby dette som en del av bilens elektroniske grunnpakke i nær fremtid.

Feiltolkning av kjøreretningen ved påkjøring til motorveien kan få katastrofale følger, og en uoppmerksom fører kan forårsake en fatal situasjon i løpet av kort tid. Skilter og symboler er satt opp for å vise at man kjører inn på motorveien i feil retning, men likevel er det førere som misforstår dette, og fortsetter. Dessverre er det også en annen gruppe førere i trafikken som vi er nødt til å forholde oss til: Folk som er mentalt forstyrret eller ønsker å begå selvmord.

Ofte er det bare tilfeldigheter som skiller mellom liv og død når en bil kjører i feil retning – mot trafikken på en motorvei med fast midtdeler eller midtrabatt i høy hastighet. En varsling om en slik situasjon – standard i alle biler – vil gi både føreren i bilen som beveger seg i feil retning, og møtende trafikk en varsling om den overhengende faren som er under oppseiling. Systemet kan dermed bidra til at trafikanter får tid til å bli oppmerksom på faren og reagere på dette.

Data og bilene “normale” bevegelse samles inn. Et avvik registreres, og varsel går ut til alle i nærheten

Systemet fungerer ved å samle inn kjøredata i ”skyen” og etablere en databank som gir et sanntids-bilde av trafikken. Den sammenlikner bevegelsene til alle kjøretøyene som beveger seg i henhold til den tillate kjøreretningen med eventuelle avvik. Det betyr at en bil som kjører inn på motorveien på en avkjøringsrampe umiddelbar vil oppfattes som et avvik. For at systemet skal fungere er databasen avhengig av at alle bilene har en app som er aktivert.

Førereren som sitter bak rattet i bilen som kjører i feil retning får sine egne “push-varsler” om å reagere

En fører som kjører i feil retning vil bli varslet gjennom ”push-varsler” i form av både lydsignaler og visuelle beskjeder om at kjøringen går i feil retning. Samtidig vil alle møtende kjøretøy som er tilkoblet databasen motta varsel om faren. Dermed vil det være tid til å kjøre ut på veiskulderen, senke farten, eller stoppe helt for å avverge en kollisjon. Dette høres helt fantastisk ut, og etter vår mening er det bare å få det på plass i alle verdens biler. Tar vi med oss disse tankene inn i fremtiden og tenker autonome biler, er kanskje en kombinasjon av dette og automatisk nødstopp den endelige løsningen på både feilvurdering og det å bli et tilfeldig offer for en selvmordspilot.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev