Foreløpig omtales den bare som modell iNEXT, men tiden går raskt frem til denne nye elbilen fra BMW skal lanseres. Målet er markedsintroduksjon i 2021
Tekst: Sven Furuly, Foto: BMW Presse
En større elbil fra BMW en dagens i3 har allerede stått på ønskelisten til BMW-entusiaster i flere år. Bilbransjeanalytikere og spesialister på datagrafikk har ”fortalt” om en ny elbil – kanskje med modellbetegnelsen i5 – i halvannet år allerede. Selv har BMW bare bekreftet en elbil-versjon av X3 – før studien i-NEXT ble presentert høsten 2018.
Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
- [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
- [do_widget_area sidebar-1]
- [do_widget id="search-3"]
- [do_widget id="recent-posts-2"]
- [do_widget id="tag_cloud-2"]
- [do_widget_area sidebar-2]
- [do_widget_area sidebar-3]
- [do_widget_area sidebar-4]
- [do_widget_area sidebar-5]
- [do_widget_area sidebar-6]
- [do_widget_area sidebar-7]
- [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
- [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
- [do_widget id="categories-2"]
- [do_widget_area wp_inactive_widgets]
- [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
- [do_widget id="text-2"]
En prototyp – med et utseende og dimensjoner som minner mye om konseptbilen i-NEXT – gjennomgår nå tøffe tester i nordisk vinterlndskap. BMW-gruppen har et eget testsenter i Arjeplog, høyt mot nord i svensk Lappland. Der møter prototypene nordisk kulde, is, meterhøy snø og de mest krevende kjøreforhold en elbil kan bli utsatt for. Den kamuflerte bilen testkjøres på på snødekte veier og islagte innsjøer hvor lave temperaturer og minimal friksjon gir verdifull innsikt og erfaring.
Den lave friksjonen på snø og is betyr at samspillet mellom firehjulsdriften og de elektroniske støttesystemene kan testes under langt mer ekstreme forhold enn hva man møter under normal kjøring. Islagte sjøer og jevne snødekte baner avløses av til dels ujevne og røffe testløyper som byr på et godt utgangspunkt for å teste ut understell og støtdemper-systemer. Både styringen og bremsesystemet finjusteres under en rekke forskjellige forhold.
Samtidig blir den elektriske motoren, høyspenningsbatteriet og kjølesystemet satt på prøve i møte med den nordiske vinterkulden. Den energien man henter ut fra en oppbremsing vil for eksempel variere under ulike førerforhold. Derfor gir testing av BMW iNEXT på ulike underlag verdifull kunnskap. Graden av regenerering varierer sterk – avhengig om bilen kjøres på tørr asfalt, på snødekte grusveier, eller speilblank is som i Arjeplog. Naturlig nok legges det derfor stor vekt på å også utvikle et effektivt energistyringssystem og klima-anlegg som takler de utfordringene vårt klima byr på – uten at den elektriske rekkevidden påvirkes mer enn nødvendig.
I årene fremover får den velkjente BMW i3, som nå er solgt i nesten 20 000 enheter i Norge siden høsten 2013, selskap av en rekke nye elektrifiserte BMW-modeller. I 2025 vil BMW Group tilby minst 25 ladbare modeller, hvorav minst 12 av dem er hel-elektriske. Neste år lanseres BMW iX3, og samtidig som BMW iNEXT går i serieproduksjon i 2021, starter også serieproduksjonen av BMW i4.