De to bilprodusentene har begge stor kompetanse på elektriske drivlinjer, og har nå bestemt seg for samarbeide om utvikling av neste generasjon elektriske biler.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp

Med modellen i3 har BMW Group hatt stor suksess med sin vei inn i elbil-markedet, og for Jaguar Land Rover har også den første elektriske bilen blitt en stor suksess. Ikke bare har Jaguar i-Pace solgt godt i en rekke viktige elbil-markeder, men er også blitt møtte med stor interesse av biljournalister over hele verden. Først ble den valgt til Årets Bil i Europa, og for et par måneder siden ble den også valgt til ”Verdens bil 2019”.


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                    Samarbeidet skal ikke bare omfatte rene elektriske drivlinjer, men også ladehybrider. Land Rover har med sin Range Rover PHEV allerede en slik variant på markedet, og BMW i3 med rekkevidde-forlenger er populær i mange markeder. Målet for samarbeidet er å utnytte den kunnskapsplattformen begge gruppene innehar, og formalisere dette inn i felles forskning, utvikling og produksjonstilrettelegging. Dernest kommer effekten av å kunne spesifisere like løsninger fra underleverandører på en rekke områder.

                    Et team fra Jaguar Land Rover og BMW skal utvikle de elektriske drivlinjene på en måte som gjør at de enkelt kan tilpasses de ulike kravene og unike egenskapene som hvert enkelt merke i de to bil-gruppene har. Ettersom de samlet har et modellutvalg som strekker seg fra kompakte MINI småbiler til større SUV’er og store sedaner med både Jaguar- og BMW-merke i grillen, er det avgjørende å finne en modulær oppbygning som lett kan endres for å oppnå ulike ytelser og rekkevidder. Planen er at de elektriske drivlinjene skal produseres hos hver av partnerne i egne fabrikker.

                    For Jaguar Land Rovers vedkommende betyr dette at den neste generasjon elektriske drivlinjer skal produseres ved selskapets motorfabrikk i Wolverhampton, som i dag har 1600 ansatte. Oppbyggingen av en egen batterifabrikk i Hams Hall, like utenfor Birmingham er allerede i gang, og denne skal etter hvert levere batterier til alle elektrifiserte biler innenfor Jaguar land Rover gruppen.

                    LES OGSÅ: BMW har en ekspansiv elbil-plan, og dette er hva vi kan vente i løpet av 2020

                    Et felles team vil være lokalisert i München, der arbeidet med en femte generasjon elektrisk drivlinje er det første målet, samtidig som partnerne har valgt å være helt åpne i forhold til å se på ulike fremtidige teknologiske løsninger for drivlinjer. Dette innebærer blant annet at både utvikling av renere forbrenningsmotorer og hydrogendrevne brenselceller ligger innenfor områder de to bilprodusentene skal engasjere seg i fremover.