De fleste av oss har vel opplevd å kjøre rundt i en by på forgjeves jakt etter en parkeringsplass, nå kan den tiden være forbi

Sammen med den internasjonale telegiganten Vodafone tester Ford nå et system som skal gjøre det lettere å finne parkeringsplass, spesielt i bysentrum. I byer som London og Frankfurt er det anslått at gjennomsnittssjåføren bruker 67 timer hvert år på å lete etter parkeringsplasser.

Systemet Parking Space Guidance som nå testes ut, bygger på at stadig flere biler i fremtiden vil være tilkoblet internett og kan kommunisere med hverandre. Det vil vises på bilens display hvor det er ledig parkeringsplasser i nærheten og hvordan sjåføren kan komme seg dit.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_host_2100x700

 

Sparer tid, penger og bedrer luftkvaliteten

– Bilens navigasjonssystem er perfekt for å gi deg riktig vei til destinasjonen din, men er ikke så hjelpsom med å finne en ledig parkeringsplass der. Parking Space Guidance kan hjelpe sjåførene til raskt å finne en parkeringsplass. Slik sparer de både tid og penger. Luftkvaliteten vil også bli bedre fordi flere biler slipper å kjøre rundt og lete etter ledig plass, sier produktutviklingsingeniør i Ford Europa, Tobias Wallerius.

Systemet vil også kunne kommunisere med alarmsentraler og utrykningskjøretøyer slik at du kan hjelpe nødetatene å komme frem

– Når biler kan utveksle informasjon med infrastrukturen i realtid, vil trafikkavviklingen bli smartere og være smidigere. Letingen etter parkeringsplass vil også bli mindre stressende og folk vil komme raskere frem til sin endelige destinasjon, sier Head of Innovation i Vodafone, Michael Reinartz.

 

I KoMoD-prosjektet vil Ford fortsette å undersøke alle mulighetene som åpner seg når bilene er online og kan kommunisere med hverandre og infrastrukturen rundt. En teknologi som gjør at bilen slipper å treffe på rødt lys ved hvert eneste kryss – men heller kjøre på «en bølge av grønne lys» og et eget system som informerer hvordan sjåfører skal kjøre for å slippe frem utrykningskjøretøy – er noe av det som blir utviklet i det Düsseldorf-baserte prosjektet.