Den kinesiske bilprodusenten BYD lanserte det banebrytende batteriet Blade tidlig i 2020, og siden har batteriet fått stor oppmerksomhet som et av de mest revolusjonerende elbil-batteriene i bransjen.

Tekst: Sven Furuly, Foto: BYD

Med det helt nye elbilbatteriet Blade, forventer bilprodusenten BYD at dette markerer starten på en ny æra innen sikkerhet og ytelse i elbil-markedet i Europa. Gjennom innovativ teknologi vil BYD omdefinere sikkerhetsstandarden blant elbil-batterier, og redusere bekymring rundt sikkerhet og brannfare i elektriske kjøretøy.Blade er utviklet for å tåle alt det et konvensjonelt litiums-batteri ikke tåler.

Blade-batteriet har vært igjennom et omfattende testprogram, for å teste batteriets eksplosjons- og brannsikkerhet. I disse testene har man blant annet boret og spikret i batteriene, utsatt de for ekstremt høye temperaturer og overladet batteriet med mange hundre prosent for å fremprovosere en reaksjon. Blade-batteriet utviklet verken røyk eller flammer i disse testene, og oppnådde aldri temperatur over 60 grader celsius. Sammenlignet med tradisjonell litiums-batteriteknologi, er Blade-batteriet langt mindre utsatt for å ta fyr – selv når batteriene er alvorlig skadet. 

De kompakte målene på hver celle gjør det enkelt å bygge opp modulære batteripakker som lette å plassere i bilen.

Blade’s encellede design har spesielt kompakte dimensjoner med kun 9,6 cm lengde, 9,0 cm bredde og 13,5 cm høyde. Disse enkeltcellene blir deretter plassert i en matrise og satt inn i en batteripakke i en kniv-lignende formasjon. BYD-ingeniørene har også redusert volumet på batteri-installasjonen med 50%, og dermed skapt ekstra plass for oppbevaring eller annet tilleggsutstyr i den ferdige elbilen. Dette kompakte designet kombinert med klasseledende sikkerhetsfordeler, gir BYD et markant konkurransefortrinn, og tar batteriteknologien i hele elbil-bransjen et skritt lenger. 

Blade-batteriet produsert under strenge krav til renhet og luftfuktighet for å gi en lang levetid med høye ytelser gjennom hele livsløpet.

Blade-batteriet kan ikke bare presentere et høyt nivå av sikkerhet, det er også av særdeles god holdbarhet.Konstruktørene har testet holdbarheten på Blade-batteriet i elbilmodellen Tang ved å kjøre 1,2 millioner kilometer på 3000 oppladninger.På en enkeltlading har batteriet en rekkevidde på opptil 505 km (NEDC)WLTP-testsyklus vil være på plass når denne bilmodellen er klar for typegodkjenning i Europaanslagsvis i mai. 

Blade-batteriet blir produsert på BYDs ultramoderne ‘intelligente’ produksjonsanlegg i Chongqing, Kina.Det stilles svært strenge kravtil produksjonsforhold av batteriet, og standarden kan sammenlignes med LCD-produksjonsanlegg. Dette innebærer blant annet en nøyaktig definert mengde luftfuktighet og en konstant temperatur på 25°C.BYD uttaler at disse forholdene er helt nødvendig for batteriets høye sikkerhetsstandard.  

“Vårt nye Blade-batteri er en gamechanger for EV-industrien,” sier BYD Europas administrerende direktør, Isbrand Ho. “Vårt dyktige team av ingeniører har jobbet utrettelig for å levere enda høyere nivåer av sikkerhet – og dette er en avgjørende faktor for personbilkjøpere. Blade-batteriet er resultatetavover 25 års erfaring med batteriutvikling, og kombinerer de nyeste teknologiene med det siste innen kreativ tenkning og produksjonsteknikk”, legger han til. 

BYD Tang er en stor 7-seters SUV som nå lanseres i Norge, og de første bilene kommer i august.

Det har vært registrert stor interesse for den elektriske nykommeren BYD Tang siden forhåndslanseringen i Norge i fjor sommer, og særlig har Blade-batteriet fått mye oppmerksomhet.Sju-seterenBYD Tang er den første bilen som lanseres med BYD’s nyeste batteriteknologi for det norske markedet. Produksjonen av 2021 BYD Tang-modellen for Norge starter i andre kvartal 2021, og de første kundebilene er ventet å rulle ut på norske veier i løpet av august 2021.BYD Tang har en akselerasjonfra 0-100 km/t på bare 4,6 sekunder, og kan ladefra 30% til 80% på imponerende 30 minutter med 110 kW. Dermed er dette en SUV som leverer topp ytelse og raske ladetider underveis. 

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev