Den legendariske Grand-Tourer klassikeren får nå ny motorteknologi under panseret. Resultatet er både mer livlighet og enda høyere kjøreglede i denne håndbygde luksusbilen fra Bentley.

Tekst: Sven Furuly, Foto: James Lipman

Bentley introduserer to nye utgaver av den nylig lanserte tredje generasjonen av Continental GT og Continental GT Convertible. Disse ekstreme luksusbilene kommer nå også med en helt ny V8 motor som et nytt alternativ under panseret. Dermed åpnes døren for en helt ny og engasjerende kjøreopplevelse – kombinert med et høyt luksusnivå og grensesprengende teknologi.


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                    Continental bærer ”GT”-betegnelsen med rette. Bentley skapte ny interesse i dette bilsegmentet da de lanserte denne ”Grand Tourer” modellen som en sportslig og dynamisk alternativ til merkets klassiske sedaner i 2003. Ytelser, kombinert med håndverk av høyeste klasse og materialvalg på grensen til det sublime har gjort Bentley Continental GT til en suksess i sin lille nisje.

                    Tredje generasjon Bentley Continental har langstrakte linjer og byr på mer eleganse enn tidligere

                    Nå lanseres Continental GT med en helt ny 4-liters V8-motor som yter 550 hk og leverer et dreiemoment på 770 Nm. To ”twinn-scroll” turboladere bidrar til ytelsene, og fordi disse er plassert midt i den V-formede motoren er det svært kort innsugslengde mellom turboladerne og bilens sylindere. Dette gir ekstremt rask gasspedal-respons, og den akselererer fra 0-100 km/t på bare 4 sekunder. Kabriolet-utgaven ligger 0,1 sekund bak den lukkede utgaven på denne sprinten. Toppfarten er for begge utgaver 318 km/t.

                    Smakfull og enestående, men også teknisk avansert. Den nye V8-motoren har automatisk sylinderkutt

                    Selv om V8-motoren omtales som en ”innstegs-modell” i forhold til W12-motoren Continental GT har vært utstyrt med siden 2003, er den et viktig skritt for Bentley. Det er et uomtvistelig faktum at også verdens luksusbil-produsenter er nødt til å innrette seg etter stadig strengere miljøkrav, og dette er en av årsakene til at Bentley introduserer denne motoren. Ved hjelp av avansert styringselektronikk frakobles fire av sylinderne når det ikke er behov for særlig kraft, og dette er helt umerkelig for føreren. Straks gasspedalen trykkes inn endres motoren igjen til en potent V8-er i løpet av 20 millisekunder.

                    Et interiør som ikke lar noen ønsker være uoppfylte. Blandingen av det klassike og det digitale fungerer

                    Continetal GT er utstyrt med permanent firehjulsdrift og dette, sammen men en avansert tre-kammers luftfjæring bidrar til å gi bilen en imponerende blanding av dynamiske egenskaper og fjæringskomfort. Den kontinuerlig variable fjæringen sørger også for at bilen krenger minimalt ved rask kjøring på svinget vei. Selve drivlinjen er konfigurert slik at bakhjulene får mest krefter – og Continental GT har derfor den grunnleggende karakteren til en bakhjulsdrevet bil. Et kjennetegn for både sportsbiler og luksus-limousiner.

                    Det er detaljene som skaper den sanne luksusbilen, og det analoge uret kommer fra Breitling

                    Interiøret oser av luksus, og det er interessant å se hvordan klassiske naturmaterialer som edelt tre og skinn blandes med digitale skjermer – men med et design som hele tiden har respekt for det tradisjonelle. Et lydanlegg med en effekt på 650 Watt sørger for at musikk også kan nytes med førsteklasses klang og lydtrykk i både Continental GT og Continental GT Convertible. Samtidig er Continental GT utstyrt med alle tilgjengelige elektroniske og mekaniske førerassistanse-systemer for å gi bilens fører og passasjerer en sikker kjøretur.

                    En kabriolet som Continental GT Convertible får alt annet til å virke en smule «masseprodusert»… 

                    Kabriolet-utgaven har fortsatt en kalesje bygd opp av tradisjonell duk. Kjøperen kan nå velge mellom sju ulike farger på kalesjen, og et helt nytt tilbud er muligheten til å velge et tweed-stoff. For det innvendige tak-trekket er det åtte ulike valgmuligheter. Godt nytt er også en forbedret utgave av nakkevarmerne som gjør det enda mer komfortabelt å kjøre åpent. Bilen forandres fra å være en lukket Grand Tourer til en kabriolet i løpet av 19 sekunder. Dette kan gjøres i hastigheter inntil 50 km/t

                    Med et varmesystem som også sørger for at det ikke trekker i nakken, er all ønskelig luksus på plass

                    Bentley har 100 års jubileum i år, og fortsatt er det Walter Owen Bentley’s visjon som gjelder bilproduksjon: ”a fast car, a good car, the best in it’s class”. Dette preger teknikken, designet, kjøreegenskapene og materialvalgene. Sammen skaper disse elementene et hele som får en Bentley til å fremstå som et rullende mesterverk på fire hjul. Har du en gang kjørt en Continental GT, vil du aldri glemme opplevelsen!

                    Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev