Fra å ha vært et marginalt merke med bare én forhandler, øker nå Benimar kraftig i det norske markedet. Med 3 nye forhandlere dekkes hele landet.
Tekst og foto: Olav Barhaugen
Det er Abobil på Bryne som har solgt Benimar de siste 10 år. I 2015 ble Bergen Marine med på laget, og det siste året har 3 nye forhandlere kommet til. Disse er i Asker, Trondheim og Brønnøysund. Dermed skal det bli mulig for enda flere til å stifte bekjentskap med dette for mange nordmenn ukjente merket. Vi var heldige og fikk være med når importører og forhandlere fikk presentert årets modeller. Der fikk vi se alle Benimars produkter, samt snakke med dem som kjenner bilene best.
Lang historie
Benimar er ikke noe nytt merke. Caravanas Benimar ble etablert i Benicarlo, omtrent midt mellom Barcelona og Valencia på den Spanske middelhavskysten i 1974. Navnet er sammensatt av Beni som i stedsnavnet og mar som betyr sjø på Spansk. Til å begynne med bygde man campingvogner, men allerede i 1978 bygde Benimar sin første bobil. I 1986 kom nye eiere inn og produksjonen av campingvogner ble stoppet til fordel for mobile hus. Dette ble et kortvarig eventyr, og de siste 30 årene har Benimar vært en ren bobilprodusent. I 1996 ble ny fabrikk bygd i Peniscola, noen km sør for Benicarlo. I 2002 ble Benimar en del av Trigano-gruppen som er Europas største produsent av campingkjøretøy med ca 25 merker i sortimentet. Benimar startet da også produksjon av biler for Chausson og Challenger, to andre merker i Trigano-gruppen. Fra å være en liten produsent med noen hundre biler i året har de vokst seg gradvis større, og for modellår 2018 vil totalproduksjonen ende på 3174 enheter. Dette er også første året uten produksjon av andre merker. Fra nå er det kun Benimar som skal trille ut fabrikkporten. Med økt produksjon trenger man også større plass, og man er nå i ferd med å utvide fabrikken. En helt ny produksjonslinje etableres for å produsere helintegrerte biler som til nå har vært bygd ved en annen av Trigano-gruppens fabrikker. Det bygges også en avdeling for service og større reparasjoner. Totalt areal blir nå på 130.000 m2, derav 18.300 m2 bygningsmasse. Fra å være 80 ansatte som produserte 3 biler i uka, blir de nå 340 personer med en kapasitet på 20 biler pr dag.
Høy kvalitet
Mange vil nok lure på hvordan kvaliteten er på disse bilene. Vi har kanskje våre fordommer om Spanjoler som drikker vin i matpausa og sover et par timer midt på dagen. Tor Alvern i Abobil forteller at han hadde den samme skepsisen første gang han skulle se på en Benimar. Etter besøk på fabrikken der han fikk studere både produksjonen og bilene var all skepsis feid til side. Kvaliteten er minst like god som på andre og dyrere merker sier Tor. En annen stor fordel med Benimar er at de er meget lydhøre for våre innspill fortsetter han. Som eksempler nevner han tilgang til service på tekniske komponenter. På mange biler må man gjerne demontere deler av interiøret for å komme til, men på en Benimar er det meste lett tilgjengelig.
En annen ting som Tor Alvern er litt stolt for at han har fått gehør for er plasseringen av Truma-varmeren. Benimar hadde i likhet med de fleste andre merker montert denne bak i bilen, gjerne under en seng. Men det er jo foran i bilen man trenger varmen. De fleste sitter i førerdelen og der er det kaldt, spesielt i nordisk klima. Det tok litt tid, men til slutt fikk jeg overbevist spanjolene, og nå har de fleste Benimar varmeren foran sier han.
Både Fiat og Ford
Benimar har i dag 6 modellserier. Det er to delintegrerte, Tessoro på Ford-chassis og Mileo på Fiat. Alkovebilene heter Sport, og er bygd på både Fiat og Ford avhengig av modell. Alle bybobilene Benivan er bygd på Fiat. Det er også de helintegrerte bilene som heter Aristeo. I tillegg kommer årets store nyhet fra Benimar, en eksklusiv jubileumsmodell som har fått navnet Perseo Edition 40. Denne er også bygd på Fiat, og leveres i to versjoner. Tor Alvern forteller at mange av kundene velger Ford. Det er en mer moderne bil, og med litt mer personbilkomfort. Hos Abobil er ca 40% av Benimars biler basert på Ford. Nytt av året er at også Ford kan leveres med automatgir. Dette er ”ekte” automatgir, og ikke som på Fiat en manuell kasse med automatisk styring.
Nordisk utstyrspakke
Benimar har valgt å tilby ekstrautstyr som pakker. Vi Nordmenn foretrekker gjerne en fullutstyrt bil, derfor har Abobil i noen år valgt å ta inn bilene med alle utstyrspakkene og litt til og kalt det ”Norgespakken” Nå er dette tilgjengelig i alle markeder, og har fått navnet Northautokapp. Vi nevner blant annet ryggekamera, solcelleanlegg, større motor (170 hk Ford/150 hk Fiat) og automatgir, ekstra isolasjon og oppgradert varmeanlegg, lettmetallfelger og Dab+ radio. Bilene blir også utstyrt med et eget Northautokapp merke, som er formet som et norgeskart. Det er tydelig at den godeste Tor Alvern har jobbet litt i kulissene her.
Jubileumsbil
Som nevnt feirer Benimar 40 år som bobilprodusent i år, og da benytter man selvsagt anledningen til å presentere en jubileumsmodell. Benimar har valgt å ta frem igjen et eldre modellnavn, og har kalt sin jubileumsmodell Perseo Edition 40.
Denne har fått et særpreget utseende, og vi ser mange likhetstrekk med Niessmann+Bischoffs delintegrerte Smove. Førerdelen er lakkert i en mørkegrå metallicfarge som også går igjen i dekoren på bodelen. Fordørene har fått et utbygg, slik at overgangen til bodelen blir mer flytende.
Perseo Edition 40 leveres i to varianter, med henholdsvis dobbeltseng eller enkle senger. I tillegg leveres den standard med elektrisk senkeseng. Interiøret er elegant med mørkebrunt og hvit høyglans i møblene. Setene er i mørkt skinn og gir et eksklusivt inntrykk. Vi la merke til flere små detaljer rundt om i bilen som viser at her har man virkelig bygd en bil med omtanke.
Mange fine løsninger
Som nevnt har Benimar et bredt utvalg av biler. Det er de delintegrerte som dominerer, og her finner man de fleste tenkelige planløsninger. Enkle eller doble senger, stort eller lite bad, ulike sittegrupper osv. Felles for alle er godt gjennomtenkte løsninger og en høy kvalitetsfølelse. Det er selvsagt vanskelig å bedømme kvalitet uten å ha brukt bilen over tid, men ved å dra litt i skuffer og skap, og kjenne litt på møblene får man et visst inntrykk. Vi la spesielt merke til mange smarte oppbevaringsplasser, og lett tilgjengelige stikkontakter og brytere. De fleste bilene hadde et greit kjøkken med gode arbeidsflater og 3 gassbluss. Mange hadde også det store kjøleskapet med egen skuff for 9 store drikkeflasker nederst. Benimar er også kjent for sine store takvinduer, noe som gir en lys og luftig kupé.
Med eller uten senkeseng
Det er vanskelig å plukke ut noen favoritter, da det avhenger av den enkeltes behov og ønsker, men vi vil spesielt nevne Tessoro 481. En kompakt bil på bare 594 cm som likevel har både stor salong og romslig kjøkken og bad. Dette er løst ved å ikke ha faste senger, kun senkeseng. Dermed får man en fullverdig bobil som samtidig er lett å manøvrere og ikke minst parkere. Samtidig har du et kjøkken og bad som du må opp i adskillig større biler for å finnemaken til. Absolutt et alternativ til bybobil, og forhandlerne kunne fortelle at flere som i utgangspunktet hadde vurdert bybobil ender opp med denne.
En annen variant er Tessoro 483 som bygger på samme løsning. Her er det imidlertid ekstra skapplass bakerst i bilen, som enten kan benyttes som en enorm garasje, eller med en sengeplass. Denne er en drøy halvmeter lengre, og måler 659 cm. Vi falt også for storebror Tessoro 497 som er hele 743 cm lang. Denne er ny av året, og har blant annet den populære face-to-face sittegruppen. Bak finner vi en stor dobbeltseng på 150 cm bredde, og en romslig dusj på ene siden og vask/WC på den andre. Alle de delintegrerte leveres med senkeseng som standard, men kan også leveres uten. Da får man litt mer skapplass, og en bedre romfølelse. Nå skal det sies at senkesengene er veldig lite synlig når de ikke er i bruk, og det er full ståhøyde under dem. Men hvor ofte har man bruk for den ekstra senga? De aller fleste vi møter på våre turer er bare to, og senkesenga brukes til lagringsplass.