Mikro-mobilitet er i vinden som aldri før, og Audi planlegger nå å lansere en 4-hjuls e-scooter med betegnelsen e-Tron Scooter mot slutten av 2020

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp

Audi vil lansere en elektrisk scooter som skiller seg markant fra de utgavene vi ser på markedet i dag. Modellen har fire små hjul og har dermed større likhet med et skateboard, enn dagens e-scootere der en tradisjonell sparkesykkel har stått modell. Fordelene med å benytte fire hjul er flere: Føreren kan styre med bare en hånd, og er dermed i stand til å signalisere med en arm om sine bevegelser til medtrafikantene, og får mer ro og tid til å følge med i trafikkbildet. Styringen foregår i stor grad ved vektforskyvning – ikke med et styre slik det fungerer på dagens 2-hjuls e-scootere.


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                    Vekten på Audi e-Tron Scooter er 12 kg og den er konstruert for å kunne foldes sammen for lett transport i bilens bagasjerom, på buss eller bane. I sammenslått stand kan man også trekke den etter seg, nærmest som en ”trillebag”. Batteriene og all elektronikken er plassert i den loddrette styre-enheten, og et display viser batterienes ladestatus. Akselerasjon og bremsing foregår ved hjelp av et dreiehåndtak – slik vi kjenner det fra mopeder og motorsykler. Scooteren er også utstyrt med en hydraulisk fotbrems.

                    Fire hjul og styring ved hjelp av vektforskyvning gir høy sikkerhet og bedre stabilitet enn to-hjuls scootere

                    Audi e-Tron Scooter er utstyrt med et kraftig hovedlys i front, og har kjørelys på dagtid, baklys og bremselys. Ved hjelp av bluetooth-kommunikasjon kan ulike kjøremodi innstilles, samtidig som dette også fungerer som en tyverisikring. Audi ser for seg at denne e-scooteren kan komme på listen over tilbehør som kan spesifiseres når man bestiller en ny Audi e-tron. Rekkevidden vil være 20 km og en ladekontakt i bagasjerommet på Audi e-tron vil kunne sørge for at e-scooteren alltid er oppladet.

                    Den veier bare 12 kg og sammenslått tar e-Tron Scooter liten plass i bagasjerommet på elbiler flest

                    Et foreløpig prisanslag er 2000 euro i Tyskland. Designerne har også utarbeidet ulike varianter der selve brettet er i edle tresorter og kombinasjoner med karbon. Grunnmodellen er i fargene sort/grå. Med e-Tron Scooter vil Audi tilby mikro-transport de siste meterne i byområder – enten det er fra et større parkeringshus, fra en ladestasjon, eller simpelthen i kombinasjon med offentlige transportmidler.

                    Ofte kan det være like lett å la bilen stå hjemme og heller kombinere e-Tron Scooter med buss eller bane

                    Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev