Alfa Romeo Tonale

Tradisjon og Innovasjon går hånd i hånd når Alfa Romeo presenterer en forsmak på sin nye kompakt-SUV Tonale på bilutstillingen i Geneve.

Tekst: Olav Barhaugen – Foto: Alfa Romeo

Elegant design og sporty kjøreegenskaper har vært kjennetegnet på Alfa Romeo siden starten i 1910. Skepsisen var stor når de annonserte sin første SUV for noen år siden, men Stelvio viste seg å innfri både på utseende og andre egenskaper. Blant annet satte den ny rekord rundt Nurburgring Nordschleife. Nå får Stelvio en lillebror, og den har om mulig sterkere familiegener. Den vises nå i en konseptversjon på bilutstillingen i Geneve

Alfa Romeo Tonale

Alfa Romeos designere har mye å hente inspirasjon fra. Tradisjonene er tunge i dette bilmerket

For å begynne med navnet så har det en klar tilknytting til storebror Stelvio. Den bærer navnet til ett av de mest kjente fjellpassene i de italienske alper, nemlig Passo di Stelvio. Tonale er også et fjellpass, et par mil sør for Stelvio.


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                    Foreløpig er Alfa Romeo Tonale en konseptmodell, men den vil nok være på markedet innen kort tid. Italienerne har dårlig tid, nå som konkurrentene pøser på med både hel- og hybridelektriske drivlinjer. Alt tyder på at teknikken er basert på de nye Plug-in hybrid versjonene av Jeep Renegade og Compass som presenteres lengre bort på Fiat Chrysler Automobiles stand. De har en 1,3 liters bensinmotor foran og en elektrisk motor bak som sørger for firehjulsdrift.

                    Alfa Romeo Tonale

                    Fronten er umiskjennelig Alfa Romeo, slik vi kjenner den fra Stelvia, Giulia og Giuiletta

                    Selv om drivverket trolig får amerikansk opprinnelse er designet utvilsomt ekte Italiensk, og ekte Alfa Romeo. Vi finner tydelige elementer som vi kjenner igjen fra tidligere modeller. Fronten med den umiskjennelige Alfa-grillen flankert av tre lykter på hver side bringer tankene tilbake til både Montreal og SZ, og de nyere Brera og 159. Bakdørene med «skjulte» dørhåndtak så vi første gang på 156, og felgene i telefon-design er velkjente. Hele linjeføringen er så elegant som vi forventer av Alfa Romeo, og jeg vi påstå Tonale er langt mer elegant enn Stelvio.

                    Alfa Romeo Tonale

                    Stilrent og førerorientert, men trolig ikke slik vi får se det i produksjonsmodellen

                    Innvendig finner vi et førerorientert miljø bestående av aluminium, skinn og alcantara. Dørsider og midtkonsoll er i et bakgrunnsbelyst gjennomsiktig materiale som trolig ikke vil bli med over i produksjonsmodellen. Det meste av funksjonene styres via en touch-skjerm og Alfa Romeo forteller også om tilkobling til merkets sosiale fellesskap der man kan melde seg på treff og arrangementer for Alfa-entusiaster, og bestille utstyr og effekter direkte fra bilen.

                    Alfa Romeo Tonale

                    Alfa Romeo Tonale er en gjennomført elegant bil, også bakfra. Designet har det aldri vært feil på

                    Med Tonale går altså Alfa Romeo inn i den elektriske revolusjonen. Foreløpig som hybrid, men vi får kanskje også en helt elektrisk Alfa om noen år. Det mest sannsynlige er imidlertid hybridversjoner av de eksisterende modellene. Men det er ingen hemmelighet at Alfa Romeo er nødt til å fornye seg kraftig for å henge med i konkurransen i et bilmarked som er i full endring. Giulia og Stelvio er fortsatt moderne, men både Mito og Giulietta trenger en snarlig fornyelse. Entusiastene har lenge ropt på en ny GTV, og mange håper på en stasjonsvogn av Giulia. Ryktene går, men italienerne holder kortene tett til brystet. Uansett hva som skjer er det tydelig at fremtiden er elektrisk, og det er der Alfa Romeo må satse om de vil overleve.

                    Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev