Bokstavleken fortsetter med full styrke hos Mercedes-Benz. Nå er det den tidligere B-Klasse som gjenoppstår som EQB – en ny og førsteklasses 7-seters familie-elbil.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp/net
Mange dro på smilebåndet da Mercedes-Benz først lanserte den kompakte A-Klasse i 1998, og etter kort tid og lanserte C-Klasse. Tanken om at det tyske premium-merket også skulle lansere en B-Klasse synes fjern. Til stor munterhet ble likevel en modellserie med «B»-betegnelse lansert i 2006. Men noen «B-vare» var det aldri snakk om. Både A-Klasse og B-Klasse var konstruert med helt andre proporsjoner enn de samtidige sedan-modellene i Mercedes-Benz programmet, og var i tillegg skapt for å tiltrekke seg en helt ny kjøpergruppe til det tyske prestisjemerket. De spesielle konstruksjonene – der for eksempel A-Klasse hadde en sandwich-konstruksjon med en dobbel bunnplate – gjorde disse to modellene velegnet for eksperimentering med batteridrift og brenselceller. I 2015 be B-Klasse Electric introdusert – og dette ble starten på alle de elbil-modellene som i dag bærer EQ-betegnelsen.
Med lanseringen av EQC i 2019 presenterte Mercedes-Benz en langt mer moderne og avansert elbil-teknologi enn det B-Klasse Electric representerte da den kom i 2015. Moderat batteristørrelse og mangel på hurtigladning da den ble introdusert, gjorde sitt til at den aldri ble en suksess av samme kaliber som Volkswagen e-Golf. Med lanseringen av EQC, og etter hvert både EQA og EQS har imidlertid Mercedes-Benz fått et stort og teknologisk avansert utvalg av elbil-modeller. Med lanseringen av nykommeren EQB på den internasjonale bilutstillingen i Shanghai viser merket med full tyngde at det ønsker å være til stede i alle segmenter. EQB bygger på samme elektriske drivlinje som EQA, men har fått et helt egenartet design. Ved første øyekast går faktisk tankene tilbake til 2008 da Mercedes lanserte GLK med sitt særpregede design. Den var ulik alle samtidige modeller fra merket, og fikk mye oppmerksomhet for sitt retro-look.
Nettopp inspirasjonen fra GLK-modellen nevner Mercedes selv, og vi ser hvordan EQB har fått et helt annet frontparti enn de andre EQ-modellene, samtidig som den heller ikke deler karosseridesignet med en variant i Mercedes-programmet drevet av tradisjonelle forbrenningsmotorer. Også innvendig går EQB helt nye veier. Den 4,69 meter lange EQB er en fullverdig 7-seter, og takket være det horisontale taket som er trukket langt bakover og en rett bakluke, er det plass til personer med en høyde på inntil 165 cm på tredje seterad. En akselavstand på 2,85 meter gir en stor kupe, kombinert med korte overheng. Utgaven med fem seter har et bagasjerom på 495 liter, med lastemulighet for inntil 1710 liter med baksetet nedslått. Utgaven med 7 sitteplasser har bare et moderat bagasjerom når alle seter er i bruk.
Mercedes-Benz oppgir at EQB har en rekkevidde på 419 km målt etter WLTP-normen. Batteriet har en kapasitet på 66,5 kWh og har en vekt på 400 kg. Ombordladeren har en effekt på 11 kW. Ved hurtigladning kan EQB ta imot en lade-effekt på inntil 100 kW. Under gunstige temperaturforhold vil dette gi en ladetid på en halv time fra 10-80 prosent oppladning. Den første utgaven av EQB som lanseres er den firehjulsdrevne modellen EQB 350 4-Matic. Den er utstyrt med to elektromotorer som har en samlet effekt på 292 hk (215 kW) og har et oppgitt forbruk på 1,62 kWh per mil. Modellen skal lanseres i Tyskland i november, og vil etter kort tid få følge av en utgave med kun forhjulsdrift. Også denne vil være utstyrt med det samme 66,5 kWh batteriet, og dermed få en større rekkevidde.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev