Da Citroën introduserte Berlingo Multispace i 1996 var denne en perfekt kombinasjon av et robust nyttekjøretøy og en praktisk flerbruksbil for hele familien. Nå kommer grunnleggeren av den såkalte «Ludo-klassen» i elektrisk utgave.
Tekst: Sven Furuly, Foto: William Crozes
Den nye elbilen fra Citroën tar plass i et segment der utvalget så langt har vært svært begrenset. For mange familier er det vanskelig å få plass til både voksne, barn og alt utstyret som hører til aktiviteter, både sommer og vinter. Nye Citroën ë-Berlingo er ekstremt fleksibel og bringer med seg alle de verdifulle elementene som gjorde denne bil-klassen til noe helt spesielt i 1996.
Litium-ion batteriet består av 216 celler og 18 moduler med en samlet effekt på 50 kWh og er plassert under gulvet. Dette er effektivt i forhold til plass for passasjerer og last, samtidig som det gir lavt tyngdepunkt, god stabilitet og forutsigbare kjøreegenskaper. Rekkevidden er på 280 km (WLTP) og vil for mange være tilstrekkelig til dagens ulike gjøremål, og dermed gi muligheten for at også en familie med behov for inntil 7 sitteplasser kan kjøre utslippsfritt i hverdagen. På lengre turer, eller ved behov når gjøremålene er mange, kan bilen hurtiglades med inntil 100 kW. Dermed fungerer ë-Berlingo svært godt også på lengere turer. 80 prosent av batteriet kan lades på 30 minutter.
Citroën ë-Berlingo kommer i to ulike lengder, L1 og L2. Begge varianter er rommelige hverdagshelter som fungerer bra til en rekke ulike formål. Om baksetene legges ned og bilen brukes til rene transportoppdrag, gir L1-versjonen et lasterom på 2126 liter, mens L2 laster imponerende 2693 liter. I tillegg kan er det også mulig å legge ned passasjersetet, noe som gir mulighet for å transportere objekter med en lengde på inntil 3,44 meter. For ekstra romfølelse kan ë-Berlingo også leveres med panoramatak. Dette, i kombinasjon med lagringsplass i taket, øker fleksibiliteten ytterligere. Kundene kan velge mellom et standard 60/40-delt baksete, eller tre individuelle seter. Uansett hvilken løsning man velger, har alle setene på andre rad Isofix-fester som standard, og plass nok til tre barneseter ved siden av hverandre.
Nye ë-Berlingo kommer med alt det komfort- og sikkerhetsutstyret som vi kjenner fra resten av personbilfamilien til Citroën. Det inkluderer head-up-display, aktiv filholder, skiltgjenkjenning, kollisjonsvarsling, stabilitetsprogram for tilhenger og automatisk nødbrems med fotgjengeroppdagelse. Sentralt i midtkonsollen sitter også en 8-tommers skjerm og et infotainmentsystem som støtter både Apple CarPlay og Android Auto. Parkeringssensorer foran og bak sørger for å varsle føreren om hindringer, også i blindsonen. Avhengig av utstyrsnivå er også et ryggekamera med 180-graders synsvinkel inkludert. Citroën ë-Berlingo har en motor på 100 kW (136 hestekrefter) og et dreiemoment på 260 Newtonmeter. Den nye og praktiske familie-elbilen ë-Berlingo kommer til Citroën-forhandlerne di løpet av kommende høst, og pris vil publiseres når lanseringstidspunktet nærmer seg.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev