Lanseringen av en helt ny utgave av sportsbilen Mercedes SL nærmer seg, men fortsatt pågår det en rekke avsluttende tester. Blant annet langt nord i Sverige, der bitende kulde og mye snø står på menyen.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp
Slik bilprodusenter etter hver har fått det som en helt vanlig rutine, sender også Mercedes-Benz ut små drypp til motorpressen i månedsvis før den endelige lanseringen av en ny modell. Gjerne små glimt av detaljer ved karosseriet, eller hele bilen med sebra-kamuflasjefolie og noen ekstra pålimte biter som endrer utseendet i forhold til den endelige produksjonsmodellen. Også bildene av den nye Mercedes SL viser en kamuflert modell, men gir oss likevel en god indikasjon på nykommerens utseende.
Faktisk røper bildene, som er tatt høyt over polarsirkelen, i svensk Lappland, en svært viktig detalj. Etter å ha hat ett nedfellbart metalltak gjennom mer enn 20 år, får SL-kabrioleten atter en kalesje av stoff. Dette er godt nytt for kabriolet-entusiaster som mer enn noe annet forbinder en kabriolet med en tykk, klassisk ”Sonnenland” kalesjeduk. Sin signatur som en kabriolet eller roadster blir dermed tydelig året rundt – selv med lukket kalesje vinterstid. Et stofftak gir også større muligheter til å gi bilen en slankere og mer elegant taklinje. Ulempen er imidlertid at et stofftak ikke lar seg folde sammen like effektivt som et metalltak, og dermed krymper bagasjerommet. Den nye SL-utgaven får forøvrig to små bakseter som standard.
Det rene og sportslig orienterte karosseriet er stivere enn på tidligere modeller, og er utstyrt med en automatisk styrt hekkspoiler som øker marktrykket ved høye hastigheter. Mercedes-Benz har foreløpig ikke publisert noe om drivlinjene, men ett er sikkert: Alle utgaver av den neste SL-generasjonen er en AMG, og dette vil tydelig komme frem i betegnelsen av bilen. Dette får oss til å tro at motorprogrammet vil strekke seg fra rekke-seksere til V8-motoren på 4,0 liter. Det er lite sannsynlig at den kraftfulle V12-motoren blir videreført i den nye SL-generasjonen. Alle SL-utgavene får en hybrid drivlinje og er utstyrt med ni-trinns automatgirkasser. For første gang kommer det også en firehjulsdrevet utgave av SL – med automatisk kraftfordeling til begge aksler.
Forvandlingen fra en ”boulevard-cruiser” til en AMG sportsvogn gjør SL til en mer naturlig konkurrent til en Porsche 911 Cabriolet, men Mercedes har også hatt kabrioleter som BMW 8-serie og Lexus LC500 i tankene ved utviklingen av den nye SL-generasjonen. Verdenspremieren er planlagt å finne sted til sommeren, og den norske importøren vil etter det vi har erfart åpne for bestillinger av Mercedes-AMG SL tidlig på høsten.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev