Midt i påsken åpner dørene for en av verdens store bilutstillinger, og nyhetene vil være mange. USA er viktig for prestisjemerket Mercedes-Benz, og både en ny GLS og en ny GLC Coupé får verdenspremiere i NY.

Tekst: Sven Furuly, Foto: MB Presse

Når det kommer til SUV’er og pickups er det intet land i verden som er viktigere for bilprodusentene enn USA. Mercedes-Benz er intet unntak, og det tyske prestisjemerket har helt siden ML ble lansert i 1997, produsert SUV’er ved et stort produksjonsanlegg i Alabama i USA. Derfor er også fokuspunktet på New York Autoshow de sportslige SUV’ene, med den helt nye og luksuriøst orienterte GLS som den aller viktigste nyheten. Modellen kan med rette betraktes som en SUV-utgave av sedanen S-Klasse, og henvender seg til kjøpere som ønsker å kombinere god  bakkeklaring og fremkommelighet med komfort og luksus på høyt nivå.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

turbopower

 

Akselavstanden til en nye GLS er økt med seks centimeter i forhold til forgjengeren, og dette kommer først og fremst baksetepassasjerene til gode. Det aktive hjulopphenget som vi kjenner fra GLE bidrar til både økt fjæringskomfort og skarpere og mer dynamiske kjøreegenskaper på denne største SUV’en i modellprogrammet til Mercedes. Som på den utgående modellen får GLS tre seterader med plass for inntil 7 personer. Det nye infotainment-systemet MBUX vil også være på plass, og blant elektronikken finner vi også de nyeste førerassistanse-systemene med flere del-autonome funksjoner.

Elbilen EQC skal lanseres i en spesialutgave med betegnelsen “1886” for USA-markedet sent i 2019

En annen SUV som skal pirre det viktige USA-markedet er også en fornyet utgave av den mer kompakte og sportslige GLC Coupé (se hovedbildet øverst). Dette er en modell som også kommer til å appellere til mange norske kjøpere. Mye av designet kan vi gjenkjenne fra faceliften på den vanlige GLC-modellen. Foruten endringene i fronten med nye hovedlykter har den også fått en rekke detaljer som knytter den til offroadkjøring og tøft bruk. Forkrommede beskyttelseslister på sidekanalene og beskyttelsesplater i front og hekk bidrar også til et mer distinkt designuttrykk. Også denne modellen får oppgradert elektronikk med MBUX infotainment og mer avanserte førerassistansesystemer.

Mercedes-AMG CLA 35 er en av de modellene som har truffet et mer ungdommelig marked i USA

Stor spenning knytter det seg også til presentasjonen av den elektriske SUV’en EQC. Modellen, som allerede har vært presentert ved flere anledninger i Europa, blir presentert i en helt unik versjon i USA. Den har fått betegnelsen ”1886” som er det året Mercedes-Benz (Daimler) ble grunnlagt. Modellen skal symbolisere skillet mellom den tiden som har gått fra den første selvgående bilen var et faktum, til dagens klare og tydelige overgang til elektrisk mobilitet. EQC lanseres nå for fullt i en lang rekke europeiske markeder i løpet av sommeren, mens USA-lansering vil finnes sted mot slutten av året. Den internasjonale presselanseringen av bilen vil finne sted i Norge i mai.

Sedan-modellen Mercedes-AMG A 35 selges i markeder der denne karosseritypen foretrekkes

Med seg til New York har også Mecedes-Benz med seg en rekke AMG-spesialversjoner, først og fremst knyttet til de kompakte CLA og A-Klasse modellen, som har et stort og ungt publikum i USA. Også GLC vil bli presentert i en AMG-utgave. Med en produktoffensiv som dette vil Mercedes-Benz prøve å øke både markedsandel og salgstall i dette viktige luksusbil-markedet. Resultatet for første kvartal var 71 171 leverte biler, en nedgang på 9,3 prosent i forhold til fjoråret.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev