Mange elbilkjøpere har blitt nødt til å velge en SUV for å få en praktisk familiebil i hverdagen. Med lanseringen av MG5 Electric er verdens første helelektriske stasjonsvogn et faktum.
Tekst: Sven Furuly, Foto: SAIC Motor
Går vi noen år tilbake i tid – før den store SUV-bølgen skylte inn over Norge for fullt – var en stor og rommelig stasjonsvogn høyt oppe på norske bilkjøperes ønskelister. Om dette fortsatt er tilfelle er det umulig å lese ut av de siste årenes registreringsstatistikker fra OFV. Med en stadig økende elbil-andel, men ingen elektriske stasjonsvogner å få kjøpt, er det vanskelig å spå om elbilprodusenten MG står i ferd med å lansere nok en suksess med stasjonsvognen MG5 Electric, eller om de simpelthen har forventninger til et marked som har forduftet?
Vi i Bilmagasinet tipper at det finnes et temmelig stort marked i Norge for en passe stor og passe rimelig elektrisk stasjonsvogn, med en passe lang rekkevidde. Bilmodeller som Nissan Leaf, VW e-Golf, VW iD3, Hyundai Ioniq og Tesla Model 3 har solgt i tusentall gjennom en årrekke, og er for mange blitt symbolene på hvordan en praktisk mellomstor elbil fungerer i hverdagen for mange familier. Som halvkombi eller sedan med stor eller liten bakluke (Ioniq og Model 3) byr de på ulik fleksibilitet og smidig innlasting, men like praktiske som en tradisjonell stasjonsvogn er ingen av disse. Har behovet vært større bagasjeplass eller mer fleksibilitet har bilkjøperne vært nødt til å kikke i retning til de elektriske SUV’ene – og gjerne gå opp en prisklasse eller to.
MG5 Electric har stasjonsvognens funksjonalitet i rikt monn, og passer dermed forbrukere som ønsker en praktisk elektrisk familiebil. Med et generøst bagasjeromvolum på 578 liter, som kan utvides til 1456 liter ved å legge ned baksetet, er MG5 Electric ekstra brukervennlig. Den elektriske stasjonsvognen er 4,54 m lang, 1,81 m bred og 1,51 m høy, og de utvendige målene er dermed ikke så ulike en helt ordinær Ford Focus stasjonsvogn med en bensin- eller dieselmotor. Men smart pakking av batterier og elektromotorer gir både et bagasjerom som er 100 liter større (Focus stasjonsvogn: 475 liter) og god plass til familien i kupeen.
Det kraftige litium-ion batteriet som er montert mellom for- og bakakselen (akselavstand på 2665 mm), sørger for at MG5 Electric får en rekkevidde på mer enn 400 kilometer (WLTP). Størrelsen på batteriet er foreløpig ikke oppgitt av produsenten.
I denne modellen yter den elektriske motoren 135 kW (184 hk) med dreiemoment på 280 Nm. Den kan også lades raskt ved en offentlig ladestasjon/hjemmelader (AC) takket være den trefasede ombordladeren på 11 kW. Underveis kan batteriet hurtiglades (DC) til 80 prosent på bare 30 minutter (temperaturavhengig).
MG5 Electric kan trekke en tilhenger på inntil 500 kg, med 50 kg som vertikal maksvekt på tilhengerkulen (f.eks et sykkelstativ med sykler på), og den kan lastes med 75 kg på taket. MG5 Electric blir dermed en praktisk og funksjonell stasjonsvogn som også kan utstyres med sykkelstativ og takboks. Den nye MG5 Electric blir tilgjengelig fra oktober. Importøren vil publisere mer informasjon om denne nye MG-modellen frem til den kan bestilles. Grunnpris, utstyrsvarianter og alternative batteristørrelser er foreløpig ikke kjent, men følg med på Bilmagasinet for mer informasjon ut over våren.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev