Etter en byggeperiode på litt under fire år åpner Porsche nå sitt helt nye produksjonsanlegg for elbiler i Zuffenhausen. Lokaliseringen er ikke tilfeldig: Det er her sportsbilmerket Porsche har sine røtter.
Tekst: Sven Furuly, Foto Porsche Presse
Kan en elbil videreføre det unike DNA-et vi finner i de rendyrkede Porsche sportsbilene – i dag uttrykt gjennom modellseriene 911 og 718? Det er ingen tvil om at utviklingen og lanseringen av Taycan har gitt Porsche en rekke utfordringer. Nå har premieren funnet sted, og dermed har media, entusiaster og skeptikere over hele verden fått anledning til å publisere sine førsteinntrykk av Porsches Taycan.
Mye er sagt og skrevet om Porsches satsning på elektriske drivlinjer siden fabrikken presenterte konseptbilen Mission E i september 2015. Den positive responsen markerte starten på et stort skifte i Porsches historie. Ikke bare konstruksjonen av bilen, men også arbeidet med å bygge opp en helt ny ”fabrikk i fabrikken” i Zuffenhausen. Det hele startet med å bygge opp en helt nytt anlegg for produksjon av karosseriene til Taycan og den nyeste, åttende generasjon, av ikonet 911. Sammen med en helt ny lakkavdeling, en ny produksjonshall og et logistikkanlegg, er nå alt klart for full serieproduksjon av Taycan.
Det er gjort tunge investeringer i å skape et bærekraftig fabrikkanlegg, og resultatet er en CO2-nøytral produksjon av Taycan. Strøm produsert fra fornybare kilder og omfattende gjenbruk er viktig – ikke minst for en bil som skal være enn nullutslippsbil i daglig bruk. Forventningene til Taycan er skyhøye – både hos Porsche og de mange som har forhåndsreservert bilen. Bare i Norge er det 3000 personer som har satt seg på listen og innbetalt 20 000 kroner for å være blant de første som kan få en Taycan i Norge. Det er nå to dager siden bilen hadde sin verdenspremiere synkront i tre verdensdeler, men det første fysiske møtet med bilen får publikum først den 12. September – på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt. En riktig godbit for norske Taycan-kjøpere er visnigen av bilen på Porsche-festivalen på Rudskogen (i Østfold) den 14. september.
De første modellvariantene er ”Turbo” og ”Turbo S” som begge har høye prestasjoner og firehjulsdrift. Henholdsvis 680 og 761 hk gir akselerasjonstider på 3,2 og 2,8 sekunder, men en toppfart på 260 km/t for begge utgaver. De to første variantene av Porsche Taycan er utstyrt med et batteri på 93,4 kWh og dette gir henholdsvis 450 og 412 km rekkevidde, målt etter WLTP. Grunnprisen for ”Turbo” er 1 314 000 kroner, mens den kraftigere ”Turbo S” starter på 1 598 000 kroner. Porsche har publisert informasjon om at en rimeligere versjon med lavere effekt også skal introduseres innen årsskiftet.
Taycan har en motor på hver aksel og en totrinns gearkasse på bakakselen. Første gear gir Taycan maksimal akselerasjon fra stillestående mens andre gear har høyere utveksling for maksimal effektivitet. Også når det gjelder det elektriske nettet og den teknologiske løsninger har Porsche valgt en annen vei enn andre elbiler. I Taycan finner vi et 800 volts system i stedet for 400 volt som er det tradisjonelle for elbiler. En ny generasjon hurtigladere vil sammen med denne bilen flytte grenser for hva vi hittil har opplevd i elbiler. På bare fem minutter vil Taycan ha ladet nok til å kjøre en strekning på nye 100 kilometer. Ladetiden fra 5 til 80 prosent er vel 22 minutter under ideelle temperaturforhold. Dermed vil Taycan kunne åpne en helt ny mulighet for kjøring over lengre strekninger med en elbil. Om den er en ekte Porsche sportsbil, diskuteres i mange ulike fora, men at den kommer til å være en glimrende Grand Tourer, er vi temmelig sikre på.