Lotus svarer på utfordringen fra sin tidligere samarbeidspartner Tesla, og lanserer Lotus Evija, merkets første egenkonstruerte elbil.
Tekst: Olav Barhaugen – Foto: Lotus Cars
Tesla Roadster, basert på Lotus Elise, var bilen som startet Teslas elektriske eventyr i 2008. Den bidro til at mange oppfattet en elektrisk bil som et reelt alternativ, og ikke et sært fremkomstmiddel i bytrafikk. Etter 4 år og 2500 produserte biler var det slutt, men nylig annonserte Elon Musk at en ny Roadster vil komme allerede i 2020. Musk gikk høyt ut og lovte superbil-ytelser, men nå ser det ut for at de kan møte sterk konkurranse fra sin gamle partner Lotus.
Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
- [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
- [do_widget_area sidebar-1]
- [do_widget id="search-3"]
- [do_widget id="recent-posts-2"]
- [do_widget id="tag_cloud-2"]
- [do_widget_area sidebar-2]
- [do_widget_area sidebar-3]
- [do_widget_area sidebar-4]
- [do_widget_area sidebar-5]
- [do_widget_area sidebar-6]
- [do_widget_area sidebar-7]
- [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
- [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
- [do_widget id="categories-2"]
- [do_widget_area wp_inactive_widgets]
- [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
- [do_widget id="text-2"]
Lotus annonserer nå at de også vil atarte produksjonen av en helt ny elektrisk bil i 2020. Lotus Evija blir den første nye Lotus etter at kinesiske Geely gikk inn som hovedeier for 2 år siden. Lotus lover ytelser i toppklasse, og utroper den ubeskjedent til verdens sterkeste serieproduserte gatebil. Med en kraftpakke på 2000 hk har de nok sine ord i behold.
Lotus er kjent for å lage lette og raske biler med stor kjøreglede. Med frisk kinesisk kapital har ingeniørene gjort sitt ytterste for å overgå seg selv. Med en monocoque i karbonfiber og utstrakt bruk av lettvektsmaterialer blir dette ifølge Lotus verdens letteste elektriske superbil, med en vekt på 1680 kg. Batteripakken på 70 kWh er plassert rett bak setene, og skaper derfor en vektfordeling som en midtmotorisert bil. Drivverket er utviklet i tett samarbeid med Williams Advanced Engineering som er kjent for sin suksess i motorsport, fra Formel 1 til Formel E.
Med en effekt på 2000 hk og 1700 Nm dreiemoment er det ingen tvil om at dette vil flytte på seg. Sprinten fra 0-100 skal gå på under tre sekunder, og 300-merket passeres etter ytterligere seks sekunder. Designet har mange aerodynamiske effekter som sammen med et chassis i kjent Lotus-stil utvilsomt vil gjøre bilen meget manøvrerbar.
Protoypen ble avduket i London i går, og CEO for Lotus Cars, Phil Popham sa: «Evija er en bil ulikt alt annet. Den vil forsterke vårt varemerke i hjertet og tankene til sportsbilentusiaster, og i det globale bilmarkedet. Den vil også bane vei for nye visjonære modeller»
Som med alle andre superbiler er ikke Lotus Evija en bil for folk flest. Produksjonen er begrenset til 130 biler, og prisen starter på 1,7 millioner pund (drøyt 19 millioner NOK)
Foreløpige tekniske data
NOTE: THESE ARE TARGET SPECIFICATIONS | |
Name | Lotus Evija (Type 130) |
Powertrain | Pure electric, 4WD |
Power | The target is to be the most powerful production car in the world, at 2,000 PS |
Battery power | 70 kw/h / 2,000 kW |
Torque | 1,700 Nm with torque vectoring |
0-100 km/h (0-62 mph) | Under three seconds |
0-300 km/h (0-186 mph) | Under nine seconds |
Max speed | In excess of 200 mph (320 km/h) |
All-electric range (WLTP Combined) | 250 miles (400 km) |
Charging time (350kW charger) | 18 mins |
Weight | 1,680 kg |
Production run | Maximum of 130 cars |
Overall dimensions (L/W/H) | 4,459 / 2,000 / 1,122 mm |
Price | From £1.7m + duties and taxes |
Reservation process | £250k deposit secures a production slot |
Start of Production | 2020 |