Prototypene av de neste elbilene fra BMW har i vinter blitt testet til sitt ytterste i arktiske landskap ved testsenteret til BMW Group i Arjeplog, Sverige.

Tekst: Sven Furuly. Foto: BMW Presse

 BMW arbeider for fullt for å kunne lansere den neste generasjon helelektriske modeller i 2020 og 2021, og da er testkjøring under ekstreme forhold en viktig del av hverdagen. Bare et år frem i tid skal BMW starte opp med å tilby modeller i flere klasser enn de gjør i dag med modellen i3. Sammen med BMW iX3, som lanseres neste år, har også BMW i4 og BMW iNEXT vært med på det intensive testprogrammet. – Vi vet mange er nysgjerrige på våre neste helelektriske modeller. Bildene fra vinterens tester viser at dynamikk og kjøreglede venter, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby hos BMW Group Norge til Bilmagasinet.


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                    Gjennom en rekke omfattende øvelser har de tre prototypene blitt testet under ekstreme vær- og veiforhold i Arjeplog. Dette er et svensk område like sør for polarsirkelen, velkjent som area for tøffe vintertester. Bilene kjører på islagte innsjøer og på snø i bitende kulde for å presse de elektriske motorene og batteriene til langt mer ekstreme utfordringer enn normalt. Erfaringene er en viktig del av forberedelser og eventuelle endringer før serieproduksjonen av de tre modellene starter de neste årene.

                    Allerede kommende vinter kan de første kjøperne glede seg over den dynamiske og firehjulsdrevne iX3

                    BMW iX3 lanseres i 2020, og blir den første bilen med femte generasjon BMW eDrive-teknologi. Den elektriske motoren får en effekt på over 270 hk som jobber sammen med et høyspenningsbatteri med nettoeffekt på over 70 kWt. Batteriet er dimensjonert for 150 kW hurtiglading og rekkevidden på bilen blir over 400 kilometer målt etter den nye og strenge WLTP-standarden.

                    BMW iX3 blir den første modellen som blir produsert i Kina, av joint venture-selskapet BMW Brilliance Automotive, og modellen skal eksporteres til BMW’s markeder over hele verden.

                    Det kommende i4 vil få et mer klassisk BMW-design, og blir en viktig modell i det elektriske skiftet

                    I 2021 lanseres BMW i4, en firedørs-kupé med – som vi ser av bildene – ett klassisk og dynamisk BMW-design. Den vil også få et høyt nivå av både ytelse og kjørekomfort. Også denne modellen kommer med femte generasjon BMW eDrive-teknologi. Denne kommende modellen vil gjøre unna sprinten fra 0 til 100 km/t på knappe fire sekunder og ha en topphastighet på over 200 km/t. Rekkevidden blir på over 600 kilometer målt etter den nye WLTP-metoden. BMW i4 vil bli produsert på BMW’s fabrikk i München, Tyskland.

                    Vi ser tydelig hvordan iNEXT tar sikte på det populære SUV-markedet, mens iX4 er en sedan-klassiker

                    I 2021 lanseres også BMW’s kommende teknologiske flaggskip, BMW iNEXT. Modellen får proporsjonene til en luksuriøs SUV og en rekke innovasjoner innen design, autonom kjøring og tjenester. BMW iNEXT får en rekkevidde på over 600 km, målt etter den nye WLTP-metoden, og vil bli produsert på BMW sin fabrikk i Dingolfing i Tyskland.

                    Kamuflasje-folie eller ei, dette er en BMW som trolig vil bidra til å flytte entusiastene over til batteridrift

                    I 2025 vil BMW ha lansert minst 25 ladbare modeller, hvorav minst 12 helelektriske. Det betyr at en rekke nye prototyper skal gjennomgå tilsvarende tester de neste årene.

                     

                     

                    Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev