Bare 30 slike Roadstere skal britiske RBW Classic Electric Cars bygge. Gjerne med venstreratt – til kunder som bor utenfor Storbritannia. Om den også kan registreres i Norge, er for øyeblikket et åpent spørsmål.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp
Er tiden inne til å seriøst vurdere en elektrisk utgave av en gammel klassiker? Vi har tidligere skrevet om Jaguar Classic som ønsker å tilby en elektrisk E-Type. Dette kan være starten på flere gamle klassikere som blir konvertert til elektriske biler, og en av disse er denne utgaven av eviggrønne MGB Roadster. Denne legendariske britiske sportsbilen ble lansert i 1962 og produsert i hele 520 000 eksemplarer. Nå skal selskapet RWB Classic Electric Cars bygge de første 18 elektriske eksemplarene og de første kundene får bilen til sommersesongen 2019.
Er det mulig å konvertere en slik klassiker til en moderne elektrisk bil? Produsenten, som naturligvis ikke har noe med det kinesiske selskapet som i dag eier merkevaren MG og rettighetene til flere MG-konstruksjoner, mener det. Her dreier det seg om en håndfull britiske klassiker-entusiaster og forretningsdrivende som ønsker å virkeliggjøre en drøm. Med hjelp fra Zytek Automotive, et selskap eiet av Continental AG og lokalisert sentralt i Storbritannia, får de drivlinjer, styringselektronikk, batterier og know how. Zytek har mer enn 150 konstruktører og ingeniører i arbeid, og er et av verdens ledende konsulentselskaper med oppdragsgivere fra hele bilbransjen. Konverteringsarbeidet av Smart Electric fra forbrenningsmotor til elektrisk drivlinje for Mercedes Benz, er bare et av selskapets mange vellykkede oppdrag.
RWB benytter nyproduserte råkarosserier fra selskapet British Motor Heritage, som helt siden 1975 har kunnet tilby ulike utgaver av MGB roadster og MGB-GT-karosseriene for å kunne gjenoppbygge disse klassikerne med nye deler fra de originale stålpressene. Drivlinjen fra Zytek har en elektromotor på 98 hk, som sørger for å gi den attraktive to-seteren en akselerasjon fra 0-100 km/t på rundt åtte sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 169 km/t. Dette er noen få km/t høyere enn originalen, men for de fleste som er opptatt av disse klassiske roadsterne er toppfarten neppe noe tema overhode. Her handler alt om ”cruising” i bedagelig hastighet. Rekkevidden er oppgitt til maksimalt 249 kilometer på en oppladning. Noen informasjon om batteristørrelse, ladehastighet eller andre tekniske data vet vi foreløpig ikke. Prisen er derimot fastsatt til 99 000 engelske pund, inkludert lokal avgift. Det betyr at eksportkunder, for eksempel til Norge, bør kunne få refundert VAT (momsen) av dette beløpet. Selskapet krever et depositum på 8 300 pund etter prøvekjøring, dersom kunden liker bilen, og deretter 40% av bilens pris ved kontraktsinngåelse når bilen er spesifisert etter kundens ønsker.
Når det benyttes et råkarosseri fra British Motor Heritage til oppbygging av en original MBG klassiker vil normalt alle de øvrige komponentene, samt identiteten til en donorbil overføres til det oppbygde eksemplaret. Så vidt vi i Bilmagasinet har fått brakt på det rene må også RWB benytte en eksisterende MGB for å gi den nybygde roadsteren en identitet. Etter ombygging sørger så RWB for at bilen får en IVA (Individual Vehicle Approval), deretter en godkjenning etter ECE 100 reglementet (elektrisk drift) før den endelige godkjenningen og registrering for bruk på offentlig vei. Om dette vil være tilstrekkelig til at bilen kan importeres til Norge etter gjeldende regler for import av en gateregistrert bil fra et EU/EØS-land til Norge, uten ytterligere godkjenning, arbeider vi med å få avklart. Om bilen vil få status som en veteranbil, eller elbil importert på individuell basis, er også noe vi ønsker å få et svar på fra norske myndigheter. Om dette blir mulig kan dette være elbilen mange har drømt om – mens sanne entusiaster kanskje vil se på dette med forferdelse…