Trenden er tydelig: Flere spesialister i både Europa og USA bygger om eldre klassikere til elbiler. Nå tilbyr også Jaguar-fabrikken en elektrisk utgave av den legendariske sportsbilen E-Type

Tekst: Sven Furuly, foto Jaguar

Nei, det handler ikke om en temmelig forsinket aprilspøk: Classic-avdelingen til Jaguar er i ferd med å starte opp en begrenset produksjon av den legendariske E-Type som elbil og tilbyr disse til sine kunder. Protypen til en slik serie – i et begrenset antall – ble vist for vel et år siden, og med elbilen I-Pace i full produksjon er elektrisk mobilitet nå blitt en viktig del av hverdagen hos Jaguar. Med den nye E-Type Zero, som modellen er døpt, dreier det seg om å kombinere selskapets kunnskap i restaurering og oppbygning av klassikere med en stor kunnskap om elbiler og elektriske drivlinjer.

En Type2 ladekontakt er på plass under tanklokket. Vi får håpe på CCS også

For Jaguar handler det om å håndplukke de beste E-Type objektene og gjennomføre en restaurering og senere ombygging til batteridrevne elbil ved Jaguar Land Rover Classic Works. Kunder som allerede har en registrert og kjørbar Jaguar E-Type i god stand kan gjerne benytte denne som basis for ombygging til en elbil i England. For å bevare bilens originalitet og verdi, kan alle komponenter som skiftes ut enkelt erstattes med de originale igjen. Det betyr kort og godt at en E-Type Zero når som helst kan bygges tilbake og gjenoppstå med en XK-rekkesekser og manuell girkasse.

Batteripakke og elmotor er plassert under det lange panseret

Da E-Type Zero ble presentert i fjor oppga Jaguar at den hadde en akslerasjonstid fra 0-100 km/t på bare 5,5 sekunder. Det er et sekund raskere enn originalen, som faktisk er ørlite tyngre. Prototypen var basert på en E-Type Serie 1.5 og elektromotoren gir en effekt på 300 hk/220 kW. Batteripakken er på 40 kWh og dette gir en rekkevidde på ca 270 km. Om dette er etter NEDC eller WLTP-norm har vi ikke fått vite av Jaguar, men all den teknologien de besitter fra I-Pace i forhold til lavest mulig forbruk og høyest mulig regenerering underveis. Batteriene er av litium-ion type og lar seg lade på seks til sju timer. Utformingen og vekten på batteripakken er temmelig lik den sekssylindrede XK-bensinmotoren som normalt sitter under det lange og lave panseret, noe som gjør plasseringen temmelig lik den originale drivlinjen. Batteriene fyller opp den plassen motorene normalt tar opp, mens elektromotoren står der girkassen normalt befinner seg. Fordi vektfordelingen og totalvekten er temmelig identisk med den originale bilen fra 1968 som er brukt, er fjæringsoppsettet, dynamikken og kjøreegenskapene til E-Type Zero temmelig likt originalen.

Dashbordet i hele kupéens bredde er byttet ut med et nytt, tilpasset en elbil

Det er ikke bare drivlinjens utforming og plassering, men også instrumentene på dashbordet (inkludert en berøringsskjerm som er ekstrautstyr) er plassert i et nylagd dashbord som helt nøyaktig erstatter det originale dashbordet. Det samme gjelder de nye energieffektive LED-pærene i hovedlyktene. De fyller ut de samme åpningene i karosseriet som de originale lykteinnsatsene og har det typiske pleksiglass-dekselet over åpningen som vi kjenner fra E-Type. Jaguar svarer gjerne på spørsmål når det gjelder konseptet og har opprettet en egen e-mail adresse for henvendelser. Ved å skrive til zero@jaguarlandrover.com. Får man kontakt med Jaguar Classic-folkene. Selskapet regner med å levere de første kundebilene sommeren 2020.