Det er ikke helt uten stolthet presseavdelingen i Wolfsburg forteller om den store SUV-offensiven som selskapet skal starte våren 2020. Og de bruker et ordspill der det tyske ordet ”offen” – som betyr åpen – står frem i kommunikasjonen.

Tekst: Hans-Robert Richarz og Sven Furuly, Foto: Amp

Det dreier seg om en ”offen”-sive der en kabriolet-versjon av den kompakte SUV’en T-Roc spiller en viktig rolle. Cabriolet-utgaven blir en av hele 20 nye SUV-modeller fra Volkswagen. Blant disse finner vi også produksjonsutgaven av konseptbilen ID Crozz som ble vist i Shanghai for et år siden. Om få dager er det premiere for den serieproduserte VW ID i Norge, og dermed har også startskuddet gått for flere nye ID-varianter basert på MEB-plattformen. Også stilstudien ID Buzz har nettopp vært i Norge for aller første gang – i forbindelse med Arendalsuka.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_sommar_1200

 

Men aller først er det alså VW T-Roc Cabriolet som skal tiltrekke publikum til VW. Hittil er det bare den åpne Evoque fra Range Rover som har eksistert i denne svært spesielle nisjen i SUV-markedet. Dermed er det en liten sensasjon at VW trolig har bestemt seg for å sette denne SUV’en – som er en virkelig kabriolet med stofftak – skal settes i serieproduksjon. De aller fleste trodde at dette kun dreide seg om en ”Showcar” da den ble vist på en bilutstilling i 2017 for aller første gang. Men fortsatt er salgsstart et år unna, og ting kan forandre seg.

Det er temmelig oppsiktsvekkende at VW velger å bygge en bil, der det bare finnes en eneste konkurrent

Men alt tyder på at T-Roc Cabriolet har fått sitt endelige utseende. I største hemmelighet ble fem ekesmplarer av denne SUV-kabrioleten fraktet til et fotostudio i Düsseldorf i den første august-uken. Sammen med en helt ny versjon av T-Roc med vanlig lukket karosseri – en T-Roc R med firehjulsdrift og 300 hk motor – spilte den nye kabrioleten hovedrollen i fotoopptaket. I tre forskjellige farger får seriemodellen sin første offentlige presentasjon på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt den 12. september.

Bildet viser tydelig at det er en høyreist SUV Cabriolet – et helt nytt bilsegment for Volkswagen

Den lukkede utgaven av VW T-Roc er allerede solgt i 360 000 eksemplarer siden introduksjonen i november 2017, og SUV-markedet viser fortsatt god vekst. Derfor mener VW at en ”livsstil-bil” som en slik kabriolet er, vil kunne oppnå relativt gode salgstall. Og VW mangler ikke erfaring fra utvikling og salg av kabriolet-utgaver av ordinære volum-modeller. Helt fra merkets opprinnelse var det åpne utgaver av Type 1 ”Bobla”, Golf er produsert som Cabriolet gjennom en rekke modellgenerasjoner, og ikke minst den moderne Eos er i dag en ettertraktet bruktbil for folk som ønsker å kombinere velkjent driftssikkerhet og godt servicenett med frisk luft og vind i håret.

Designteamet, under ledelse av Klaus Bischoff har gjort et glimrende arbeid, og bilens linjer og proporsjoner er velfungerende både som lukket og som åpen. Den kombinerer sportslighet, følelser og sjarm på en helt ny måte: På samme måte som i en tradisjonell SUV er innsteget lett og sitteposisjon høy og oversiktlig. I forsetene sitter fører og passasjer 60 cm over asfalten, mens baksetepassasjerene sitter ytterligere en og en halv centimeter høyere for å få best mulig utsyn.Og i beste kabriolet-tradisjon er den utstyrt med et tett stofftak bestående av flere lag duk og isolasjon. Samtidig gjør moderne elektronikk det mulig å åpne og lukke kalesjen automatisk i hastigheter opp til 30 km/t.

Det er gjort store anstrengelser for å få til et design som også er stilrent og tiltalende med lukket kalesje

Bilens vitale mål er allerede annonsert: Lengden på T-Roc Cabriolet er 4,27 meter og bredden er 1,81 meter. Høyden er 1,52 meter og akselavstanden er 2,63 meter. Bagasjerommet får et volum på 284 liter. Nykommeren vil bli bygd i både ”Style” og ”R-Line” varianter der utstyrsnivået blir høyt og førerassistanse-systemene mange. Under panseret vil vi finne en 1,0 liter tre-sylindret turbo-bensinmotor med 115 hk og et dreiemoment på 200 Nm, eller en firesylindret 1,5 liters bensinturbo på 150 hk og 250 Nm dreiemoment. Begge motorvarianter har seks-trinns girkasse og forhjulsdrift. Den kraftigste motoren kan også kombineres med en sju-trinns DSG automatisert girkasse. Det foreligger foreløpig ingen planer om verken en dieselmotor eller firehjulsdrift i den nye VW T-Roc Cabriolet.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev