I dag har den norske VW-importøren kunngjort grunnpris i Norge på den nye elbilen ID. 3, sammen med mye informasjon om bilens spesifikasjoner og utstyrsnivå. Dette blir en bil som kommer til å sette et tydelig preg på elbilmarkedet i årene fremover

Tekst og foto: Sven Furuly

Volkswagens elbil-satsning er enorm. Hittil har vi bare sette e-Up og e-Golf, men disse bilene – sammen med Audi e-Tron – har gitt VW-konsernet en solid kunnskap om hvordan attraktive elbiler skal bygges rimelig og effektiv. Selve ryggraden i VW-konsernets 23 milliarder euro investering i elektrisk mobilitet ligger i den modulære elebil-plattformen (MEB) som skal benyttes i alle konsernets elektriske volum-modeller.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_host_2100x700

 

Under en presentasjon på Aker Brygge i Oslo – som er åpent for publikum til og med førstkommende søndag – kunne representanter for importøren fortelle om pris og utstyrsnivå for den nye elbilen Volkswagen ID. 3 – og det var gode nyheter for nordmenn som ønsker seg en elbil. Startprisen på ID. 3 First Edition vil ligge rett under 330 000 kroner. Dette er den første utgaven av ID. 3 som går i serieproduksjon, og den norske importøren har – med sin solide erfaring fra det norske elbilmarkedet – fått være med i prosessen ved fabrikken om hvilket utstyrsnivå den nye bilen skal ha som standard, og deretter hva som skal inngå i høyere utstyrsversjoner.

Akselavstanden er 13,5 cm lenger enn dagens Golf og den kompakte elmotoren er montert bak i ID. 3

De første 30 000 Volkswagen ID. 3 som blir produsert skal alle være en First Edition. Produksjonen av disse om kort tid, og i løpet av høsten 2019 skal produksjonen være oppe på et høyt dagsantall. Biler til Norge skal produseres før sommerferien i 2020, og skal leveres til norske kunder etter sommerferien og ut året. Det er fortsatt åpent for reservasjon, og Importøren garanterer at systemet tar høyde for at en akseptert reservasjon nå garanterer en levering i 2020. I løpet av høsten vil de som har reservert få anledning til å sette bilen i bestilling. Alle First Edition vil ha relativt strenge rammer for spesifisering av bilen – først med 2021-modellen vil de være fri spesifisering av individuelle biler – slik som er vanlig ved bestilling av en bil som er i løpende produksjon.

Den nye elbilen er 8 cm høyere enn dagens Golf, og dette gir en høyreist sittestilling og bedre oversikt

Ved bestilling vil det være tre ulike utstyrsgrader å velge mellom: First Edition, First Edition Plus, samt First Edition Max. Når ID. 3 er i full produksjon kan kundene velge mellom tre ulik batterier, men de første 30 000 bilene vil alle være utstyrt med 58 kWh batteriet (62 kWh brutto), som gir bilen en WLTP rekkevidde på inntil 420 km. Ved AC lading (standard 240 V kontakt) har ID. 3 en inngangskapasitet på inntil 11 kW, mens den ved DC hurtiglading kan ta i mot inntil 100 kW. God kapasitet betyr mye for rask hurtiglading, og ID. 3 vil kunne oppnå en rekkevidde på 260 km på bare en halvtime. Med i prisen for de som reserverer en ID. 3 First Edition er også gratis 2000 kWh hurtiglading fra en av Volkswagens strøm-partnere (som f.eks Ionity).

Her kan du selv se hva ID. står for: Under alle omstendigheter vil bilen forandre dagens elbil-marked

Utstyrsnivået på selv bilen til snaue 330 000 kroner er bra. Her finner vi førerassistansesystemer som city brake, automatisk crusekontroll, filskift-assistent, parkeringssensorer foran og bak, samt fullt navigasjonssystem. Bilen får LED kjørelys som standard, men Matrix-lys er standard ført på ”Pluss”-utgaven. Denne må man også velge om ønsket er ryggekamera. Det aller viktigste sett med norske øyne er en nyutviklet varmepumpe og en vinterpakke bestående av oppvarmet ratt, frontvindu og setevarme.

Tallet 3 symboliserer også at ID. representerer det tredje store teknologiskiftet for VW – etter Bobla og Golf

Alle utstyrsversjonene har lettmetallfelger som standard. Den rimeligste utgaven har 18” hjul, mens to to dyrere variantene har henholdsvis 19” og 20”. First Edition kommer i fire ulike farger, herav en standardfarge (grå) og tre ulike metallic-farger. Alle utgaver har sortlakkert tak, med unntak av Max som får panorama glasstak, og en rekke detaljer på bilen i blank sort farge. Eksempler på dette er bakluken, et felt på panseret inn mot frontruten og den nedre delen av støtfangere foran og bak.

Modellbetegnelsen ID. 3 betyr at dette er en elbil fra Volkswagen som er deres modell i segment nummer 3, dvs. Det vi normalt omtaler som Golf-klassen. Til sammenlikning befinner en e-Up seg i det minste bilsegmentet – det som også omtales som ”1”. Sammenliknet med en tradisjonell VW Golf er det bedre innvendig plass – både som en følge av at den kompakte elmotoren er plassert bak og driver bakakselen, men også fordi akselavstanden er økt med 13,5 cm. Dette gir et rommelig interiør, og fordi høyden også er økt med 8 cm, blir sittestillingen mer høyreist og oversiktlig. Bagasjerommet får et volum på hele 390 liter, og er dermed ørlite større enn i en normal Golf med forbrenningsmotor.

Jan Tore Kopperud fra importøren er mangeårig ekspert på VW Golf, men fra nå av også ekspert på ID. 3

Den enedelig produksjonsmodellen får sin verdenspremiere på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt, som åpner dørene for publikum den 12. september. Der vil bilen være utstilt i de ulike fargene og alle spesifikasjoner vil være tilgjengelig. Kort tid etter dette vil også en komplett norsk prisliste være klar. Bilmagasinet vil bringe nyhetene fra Frankfurt fortløpende etter hver premiere-visning.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev