Det er god plass til et tredje bilmerke posisjonert under VW, sier styreleder Jürgen Stackmann, og vil lansere det nye merket Jetta – posisjonert på linje med bilmerket Skoda – i Kina

Tekst: Peter Schwerdtmann og Sven Furuly, Foto: Amp

Sammen med bilmerkene VW og Skoda er det gjort undersøkelser som fastslår at det plass for et tredje bilmerke fra konsernet på det Kinesiske markedet. For Seat har Volkswagen helt andre planer, for her dreier det seg om biler i en rimelig prisklasse. I arbeidet med å lansere det nye bilmerket Jetta har VW inngått et nært samarbeid med sin kinesiske joint-venture partner FAW-Volkswagen. Allerede i september skal den første Jetta rulle ut på kinesiske veier. Samtidig er det første gang i VW-historien at en populær bilmodell faktisk gir navn til et helt nytt bilmerke. Jetta, som gjennom historien har vært en sedan-utgave av Golf, blir nå til et merke der en limousin (en stor sedan har denne betegnelsen i Kina) og to ulike SUV’er. Målgruppen er klar: Unge kinesere som kjøper sin aller første bil.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_sommar_1200

 

Volkswagen har bestemt seg for å satse i det kinesiske markedet med åpent sinn og intensjoner om å bygge opp merket gradvis. Jetta har ikke de store metropolene som sitt målområde, men snarere de mindre byene (etter kinesisk målestokk) med under 500 000 innbyggere som hovedmarked. Det er i disse byene – der fire av fem som i dag kjøper en ny bil anskaffer sin aller første bil overhode. De er i disse regionene utvalget av ”innstegs-modeller” er det aller største, og det er dette viktige markedet Volkswagens styreleder Jürgen Stackmann ønsker å få en bit av. Så langt har dette markedet vært dominert av i første rekke rimelige kinesiske merker, men det ønsker VW å forandre på. Jetta skal posisjoneres i overkant av de kinesiske billigmerkene, men betydelig lavere enn VW-modellene. Målet er at det skal være en prisforskjell på 50-60 000 kroner mellom Jetta og en tilsvarende VW-modell.

Den første SUV-modellen er basert på samme plattform og grunndesign som VW Tiguan

Mer enn dette ville ikke Stackmann si under pressekonferansen som fant sted i Wolfsburg tirsdag den 26. februar. De nærmere detaljene vil ledelsen i Volkswagen spare til dørene åpner for den internasjonale bilutstillingen i Shanghai den 16. april. Likevel er det en del informasjon som er sluppet, som for eksempel at det vil være ca 200 forhandlerpunkter i Kina til å ta hånd om salg og service av Jetta. Stackmann ønsker seg også en hel-digital kjøpsprosess, men ønsker å bevare en tradisjonell forhandlerstruktur. Dette krever helt nye forretningsmodeller og VW holder på å utvikle metoder der man har direkte kontakt med kundene i spesielle områder hos etablerte VW-forhandlere. Der vil Jetta-kundene møte digitale showroom, mens spesialbygde lastebiler, slik vi ofte ser racing-teams benytter, kan stille ut biler, aktivere potensielle kjøpere og gjennomføre hele salgsprosessen på parkeringsområdet til et stort kjøpesenter. Målet er å skape en enhetlig kommunikasjonsform som fungerer på alle flater.

Et kraftig frontparti med en dominerende grill preger den første Jetta-modellen som lanseres

Den første modellen som settes i produksjon og får et Jetta-merke i grillen er basert på en plattform som har mange likhetstrekk med Skoda Rapid. Også selve karosseriet har mange likhetstrekk, men får en helt ny front med et mer kraftfullt uttrykk, og en mer spektakulær grill. Den første Jetta-modellen er likevel ikke vanskelig å gjenkjenne som nettopp ”en Jetta” slik vi har sett den som en VW-modell. Litt lenger frem i tid vil dette endres, og modellene vil få et mer selvstendig design. Men til å begynne med anser VW det som viktig at kundene faktisk ser en klar tilknytning til bilmodellen Jetta. Samtidig håper Stackmann at de nære forbindelseslinjene til VW vil bidra til en vellykket lansering av merket.

Naturligvis står også en SUV klar i ”det aller helligste” designsenteret til Volkswagen, under ledelse av sjefdesigner Klaus Bischoff. Allerede ved første øyekast ser vi at det dreier seg om en ”forkledd” utgave av Volkswagen Tiguan. Også denne har det samme ”kraftfulle” frontdesignet som den minste modellen, og dette er helt i tråd med smak og forventninger hos de kinesiske bilkjøperne. Den store SUV’en, som blir den tredje modellen fra Jetta, er foreløpig hemmelig. Detaljer rundt denne modellen vil først publiseres, og modellen avdukes på bilutstillingen i Shanghai. Det vil neppe være noen overraskelse om denne er basert på VW Touareg.

Et blikk på begge de nye modellene virker overbevisende. Verken eksteriør eller interiør har noen åpenbare svakheter. Alt holder den samme høye monteringskvaliteten og finishen som man kjenner fra Volkswagens europeiske modeller. Klaus Bischoff trekker frem den høye produksjonskvaliteten til selv merkelogoen på bilen som et bevis på detaljarbeidet. Først når man begynner å gå mer kritisk til verks i vurderingen av materialkvaliteten (for eksempel innredningsdetaljer av hardplast) forstår man hvor det er spart for å kunne tilby en gunstig pris. Det viktigste er utseendet, og når det gjelder digitalteknikk er dette et område man absolutt ikke må forsøke å spare på i Kina. Skal man tiltrekke seg unge mennesker må dette definitivt være på plass.

Det er skapt en helt ny logo for Jetta – der en stor “J” er kjennetegnet i grillen til det nye merket

I følge Stackmann er den kinesiske førstegangskjøperen i gjennomsnitt ca 20 år yngre enn i Europa eller USA, og samtidig er de mye sterkere knyttet opp til den digitale verden i form av internett og sosiale medier. De kinesiske kundene har en lavere månedslønn enn de vi finner i vest-Europeiske land og gjennomsnittsprisen på den nye bilen de kjøper ligger på ca 210 000 kroner. Det er ca 100 000 kroner lavere enn de amerikanske og europeiske bilkjøpere betaler i gjennomsnitt. – Med lansering av bilmerket Jetta kommer Volkswagen til å utvide sitt marked betydelig, seier Stockmann. –Samtidig gjør lanseringen av Jetta at Volkswagen som et overliggende hovedmerke kan posisjonere seg enda tydeligere og rendyrke sin profil.

Volkswagen leverte i fjor 3,11 millioner biler til kinesiske kjøpere. Det var en svikt på 2,11% i forhold til 2017, og det er noe Volkswagen ønsker å endre. Kina står for nesten 50% av Volkswagens samlede bilsalg og er dermed det største enkeltmarkedet til Volkswagen. I et marked som hadde en tilbakegang på – 4,6% i forhold til 2017 greide likevel VW å få til en økning i merkets markedsandel. I 2018 utleverte for øvrig Volkswagen sin bil nummer 30 millioner i Kina. I løpet av de 30 årene som er gått siden den første VW ble eksportert til Kina, har merket i dag inntatt en ledende plass på det kinesiske markedet.

 

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev