Den nyeste VW Golf GTI-utgaven skal lanseres i Norge om noen uker, men allerede nå kan vi slå fast at de tekniske spesifikasjonene indikerer en kjøremaskin av de sjeldne. Her presenterer vi høydepunktene.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp
Denne ekstremt sportslige utgaven av den legendariske VW GTI byr på krefter og fartsressurser som står i stil til bilens TCR-betegnelse. Helt siden 2014 har VW deltatt i den tøffe TCR Touring Car serien, som består av en rekke løp på noen av de aller mest krevende racerbanene over hele verden, og høstet utallige seiere. Dette har inspirert VW til å lansere en spesielt motorsterk og rask utgave av GTI.
Turbomotoren i GTI TCR har en effekt på 290 hk og bilen er utstyrt med en rekke tekniske godbiter som skiller den fra den tidligere toppmodellen GTI Performance 2/3 med sine 245 hk. Motoreffekten går gjennom en sjutrinns dobbelclutch-girkasse, og en differensialsperre på forakselen bidrar til å overføre mest kraft til det hjulet som har best veigrep. Smidde lettmetallfelger i 18” størrelse er standard, men VW har to ulike 19” felgtyper tilgjengelig som tilvalg. Kjøperen har også en annen valgmulighet: I standardutgave har TCR en toppfart som er begrenset til 250 km/t, men om ønskelig kan bilen bestilles med toppfarten økt til 260 km/t.
Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
- [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
- [do_widget_area sidebar-1]
- [do_widget id="search-3"]
- [do_widget id="recent-posts-2"]
- [do_widget id="tag_cloud-2"]
- [do_widget_area sidebar-2]
- [do_widget_area sidebar-3]
- [do_widget_area sidebar-4]
- [do_widget_area sidebar-5]
- [do_widget_area sidebar-6]
- [do_widget_area sidebar-7]
- [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
- [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
- [do_widget id="categories-2"]
- [do_widget_area wp_inactive_widgets]
- [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
- [do_widget id="text-2"]
Akselerasjonen fra 0-100 km/t ligger på 5,6 sekunder for denne gateversjonen av TCR-modellen, og når vi ser på bremser og aerodynamiske hjelpemidler, er dette tilpasset fartsressursene til denne GTI-utgaven. Bremseskivene er perforerte, bilen har fått en ny frontsplitter, nye kanalskjørt, en spoiler i bakkant av taket og en diffuser i hekken. Som tilvalg kan det også leveres et adaptivt understell, semi-slicks godkjent for landevei, og et karosseri som er senket ytterligere 20 millimeter.
Den sportslige stilen fortsetter også innvendig i kupéen. Sports-setene har fått et helt nytt design, sikkerhetsbeltene har fått røde striper og sportsrattet har ikke bare fått en rød markering på klokken tolv-punktet, men har også markeringer på 3- og 9-punktene.
En spesiell detalj er projiseringen av TCR-logoen ned på bakken når en av de to fordørene åpnes. Og for den som ønsker å sette et enda mer personlig preg på sin GTI TCR kan det bestilles en spesiell TCR dekorfolie til karosserisidene, sortlakkert tak og utvendige speilhus av karbon. Den norske importøren kommer til å åpne for bestilling i begynnelsen av februar. De endelige typegodkjennings-dataen er først på plass mot slutten av januar, og dette betyr at de endelige engangsavgiftene til Norge ikke er nøyaktig beregnet i skrivende stund. Importøren oppgir en foreløpig grunnpris på ca 540 000 kroner for VW Golf GTI TCR.