Volkswagen er kommer enda et skritt nærmere en sin nye elbil ID, og har startet det viktige arbeidet med å gjøre elektrisk mobilitet til sitt store satsningsområde.
Tekst: Sven Furuly, Foto. Volkswagen
Volkswagen har for lengst startet den store omstillingen til produksjon av elbiler. Grunnlaget ligger i selskapets helt nye Modulaere E-Betriebs Baukasten (MEB) struktur, og den første serieproduserte elbilen som bygger på denne nye plattform-teknikken vil være ID. Denne vil være i full serieproduksjon mot slutten av 2019 på VW-fabrikken i Zwickau. For å bedre kunne forstå teknologien i ID har VW åpnet en ”medie-workshop” ved selskapets ”Gläsernen Manufaktur” – den spesielle åpne fabrikken som ble bygd opp i Dresden for å produsere de to flaggskipene Touareg og Phaeton i sin tid, på en helt spesiell og transparent måte. Presentasjonen av MEB som et rullende chassis uten et påmontert karosseri gir en glimrende forståelse av kompleksiteten i konstruksjonen, men hvordan VW likevel har greid å løse utfordringene på en kompakt og logisk måte.
I forbindelse med MEB-presentasjonen viste også VW for første gang en design-prototyp på en ”Volks-Wallbox”. Dette er en stabil og sikker ladeløsning for montering i tilknytning til private boliger eller i fellesgarasjer for ladning av de nye ID-modellene. Alle de kommende modellene i ID-familien vil også være forberedt for hurtigladning og kan i løpet av 30 minutter lade opp batteriene til 80% kapasitet.
Selve utviklingen og det store arbeidet som ligger bak modellserien ID og den kommende elektriske mobiliteten til Volkswagen har sitt opphav i Wolfsburg. Det er her selskapets hovedsete for forskning og utvikling ligger, og det er også her forserie-bilene blir bygd i små haller beregnet på pilot-produksjon. Deretter går disse til Ehra-Lessien – der Volkswagens viktigste testbane befinner seg.
Når ID blir satt i full serieproduksjon skjer dette ved VW-fabrikken som befinner seg i Zwickau. Byen ligger i den tyskedelstaten Sachsen og har lang historie knyttet til bilproduksjon. VW har investert mer enn 1,2 milliarder Euro i oppbygningen av en ren fabrikk for bare elektriske kjøretøy. Samtidig blir dette det største kompetansesenteret for elektromobilitet i hele Europa. I byen Braunschweig, ikke så langt fra Wolfsburg, blir batteripakkene produsert og montert, mens de ulike hovedkomponentene i elektromotorene og drivlinjene blir produsert ved andre viktige VW-fabrikkanlegg i henholdsvis Salzgitter og Kassel. Arbeidet med å bygge opp delproduksjon ved ulike fabrikker og ha en hoved-fabrikk som bare skal konsentrere seg om elbiler, er en viktig og gjennomarbeidet konsernstrategi. Målet er å selge 150 000 elektriske biler – herav 100 000 eksemplarer av ID når vi skriver 2020 på kalenderen.