Et mer håndfast bevis på at elektriske biler representerer morgendagens mobiltet, er det vanskelig å finne. Mercedes EQC er mye mer enn bare en elbil. Den er et utstillingsvindu for morgendagens teknologi.
Tekst: Sven Furuly og Peter Schwerdtmann. Foto: Amp og Mercedes
Det er definitivt et blikk inn i den mobile fremtiden når Mercedes-Benz EQC har sin verdenspremiere i endelig produksjonsversjon. Dette er ikke bare en helt ny bilmodell fra Mercedes, men også den første elektriske bilen som bærer merket EQ. Fra nå av er dette en modellserie som skal favne over alle elektrisk drevne kjøretøy fra Mercedes-Benz i fremtiden. Prototypen så vi på bilutstillingen i Paris i 2016 og nå er den endelige produksjonsmodellen klar. Mot midten av 2019 vil de første bilene være på plass i en rekke ulike markeder, også Norge.
Elektriske biler med lang rekkevidde i premium-klassen er ingen nyhet, men for Mercedes handler det om å spille på kjente elementer. Det betyr at kvalitet, sikkerhet og komfort i EQC skal speile det velkjente Mercedes-nivået. En elbil har lenge vært et ønske fra Mercedes, og med den nye modellen på plass øker også merkets selvbilde og tro på sin plass blant verdens fremste bilprodusenter. Men hva med rekkevidden? Dette spørsmålet er jo som regel det første som blir stilt når en ny elbil dukker opp. Til dette har Mercedes’ leder for forskning og utviklingsavdelingen, Ola Kallänius, et litt oppsiktsvekkende svar. Under presentasjonen av de tekniske løsningene i EQC slo han fast at den maksimale rekkevidden nå er i ferd med å spille en mindre viktig rolle enn tidligere. Mercedes har enda ikke publisert de endelige tekniske spesifikasjonene for bilmodellen, men de sier at rekkevidden vil være mer enn 450 kilometer etter den gjeldende NEDC-målemetoden for elbiler. Krefter er det også nok av. De to motorene som driver henholdsvis foraksel og bakaksel yter nok kraft – selv når bilens totalvekt er hele 2,5 tonn.
Bilens proporsjoner, den langstrakte taklinjen og vinduenes utforming med sine dypt plasserte rammer, samt den kupé-aktige avslutningen av takpartiet mot hekken, gir et SUV-aktig utseende, men også med drag av en kupé i den bakre delen. Store hjul – fra 19” til 21” – understreker EQC-posisjoneringen som en SUV. Et spesielt kjennetegn er det tydelige flate frontdesignet med en glinsende sort overflate (Black Panel) som omslutter grillen og samtidig gjør frontlyktene usynlige. I den øvre delen finner vi en lyslist som visuelt knytter sammen de to kjørelysene som benyttes på dagtid. Ved kjøring i mørket tennes det et horisontalt lysbånd på hver side – slik det også gjøres i rødt på bilens hekk. Det er også benyttet kontrast-elementer som skal identifisere modellen som en del av den nye EQ-serien: Blå striper på sort bakgrunn og en spesiell blå grafikk i merker og skrift.
Også innvendig signaliserer bilen tydelig at den tilhører en helt ny generasjon elektriske biler fra Mercedes-Benz. Det mangler ikke på Avant-garde detaljer, og et eksempel på dette er omrammingen rundt instrumentpanelet. Det minner om kjøle-ribbene på en hi-fi forsterker, samtidig som det brede og sentralt plasserte uvanlig store displayet gir informasjon på en ny visuell måte. I sum byr Mercedes EQC-cockpit’en på en svært førerorientert utforming, i et interiør som for øvrig utstråler høy kvalitet. De enkle formene og de nye berøringsvennlige materialvalgene skaper en god atmosfære om bord.
Mercedes EQC blir lansert ned en helt nyutviklet og kompakt elektrisk drivlinje. Den har fått betegnelsen ”eATS” og driver både foraksel og bakaksel. Dermed får EQC fremkommeligheten til en firehjulsdrevet bil, ettersom dreiemomentet kan fordeles inntil 100% til en av akslene om nødvendig. For best mulig utnyttelse av batterikapasiteten og samtidig best mulig dynamiske egenskaper, er spesifikasjonene for de to drivende akslene ulike. Den frontmonterte elektromotoren er utformet for lette til mellomtunge oppgaver med lavt strømforbruk, mens den bakre elmotoren har høyere effekt og sørger for å gi bilen kjøredynamikk. Den samlede effekten er 408 hk (300 kW) og det maksimale dreiemomentet fra de to motorene er samlet 765 Nm. Krefter som knapt vil være hørbare inne i en elbil-kupé.
Batteriene er av litium ion type og har en samle energikapasitet på 80 kWh – og dermed ikke ulik den størrelsen vi finner i flere forskjellige Tesla-modeller. Strømforbruket – og dermed bilens rekkevidde – er på samme måte som biler med tradisjonelle forbrenningsmotorer sterkt avhengig av førerens kjørestil. Mercedes EQC er utstyrt med fem forskjellige kjøreprogram: Comfort, Eco, Max Range, Sport og et individuelt program som føreren selv kan tilpasse. Disse endrer bilens karakter fra f.eks best mulig batteriøkonomi til en sportslig kvikk og dynamisk kjøreopplevelse. Ut over dette kan også føreren selv bestemme – ved hjelp av hendler ved rattet – graden av energi som skal regenereres. I det kraftigste trinnet er ikke bare energi-gjenvinningen størst, ettersom motorene på begge aksler er aktivert, men dette sparer også bremsene. Gjennom håndbevegelser eliminerer man dermed nesten helt bruk av bilens bremser. En ”Eco-Assistent” overvåker også hele tiden kjøreforholdene og anviser føreren når han kan lette på trykket på kjørepedalen (gasspedalen) for å holde strømforbruket så lavt som mulig. For å gjøre dette mulig benyttes navigasjonsdata, trafikkskiltgjenkjenning og informasjon fra de intelligente radarstyrte og stereokamera-utstyrte førerassistansesystemene.
Mercedes EQC har en innebygd vannavkjølt lader med en kapasitet på inntil 7,4 kW når batteriet lades opp med 230 Volt vekselstrøm (AC) fra strømnettet hjemme, eller en av de mange offentlige ladestolpene. En opp til tre ganger raskere ladning enn dette er mulig dersom man benytter en Wallbox som Mercedes-Benz kan levere sammen med bilen. Mercedes EQC er naturligvis klar for hurtigladning ved hjelp av likestrøm (DC). Biler som skal selges i Europa og USA er utstyrt med en CCS koblingskontakt, mens biler som skal leveres til Japan har en CHAdeMO kontakt. Også Kina har en egen kontakt, GB/T, som det må tas hensyn til. Ladekretsene i Mercedes EQC er konstruert for å ta i mot maksimalt 110 kW fra en hurtiglader, og dette betyr en 80% oppladning av batteriene på ca 40 minutter.
Bilens avanserte multimedia-system MBUX (Mercedes-Benz User Experience) kan gi relevant informasjon om rekkevidde, ladestatus og energiflyt, i tillegg til å kunne gi optimale navigasjonsdata for de EQ-spesifiserte Mercedes-modellene. Valgt kjøremodus, ladestrøm og kjøretid er andre data MBUX kan presentere. Et annen attraktiv mulighet er ”Mercedes Me” som gir føreren tilgang til personlige valg – som f.eks klimaanlegget – og som huskes til neste gang føreren starter bilen. Det optimaliserte navigasjons-systemet beregner ikke bare den korteste ruten, men tar også hensyn til ladestasjoners plassering og kortes mulig ladetid underveis. Ut over dette arbeider naturligvis systemet dynamisk, og kan gjøre endringer underveis når trafikksituasjonen endrer seg. Ved hjelp av en ”Mercedes Me” App kan føreren finne ladestasjoner og ved hjelp av ”Mercedes Charge Me” få tilgang til og betale for hurtigladning hos ulike leverandører over hele Europa.
I likhet med øvrige Mercedes-modeller er også Mercedes EQC utstyrt med den nyeste generasjon førerassistanse-systemer, samtidig som fokus på passiv sikkerhet har vært høyt. I tillegg til de sedvanlige kollisjonstest-programmene har også batterier og alle komponenter som er strømførende gjennomgått nye og strenge sikkerhetsvurderinger og tester. Resultatet er en karosserikonstruksjon der det er tatt hensyn til de spesielle kravene som høyspenning og stor batterivekt krever. En egen hjelperamme er plassert rundt drivkomponentene foran i bilen, mens batteriet, som er plassert under bilens gulv, er beskyttet av en stabil og energiabsorberende ramme. Høyspennings-anlegget kobles automatisk fra dersom en kollisjon oppstår. I tillegg er det etablert flere frakoblings-punkter som kan benyttes av redningsmannskaper i en kritisk situasjon.
Det hersker ingen tvil om at Mercedes har hatt som mål å tilby elbil-kjøpere det samme høye nivået på kjøreegenskaper, sikkerhet og komfort, som merkets kunder er vant til. Men selv en rekkevidde på 450 km er ikke nok til å kategorisere bilen som en virkelig langdistanse-limousin. Selv om batteriene trolig kommer til å få høyere effektivitet og dermed gi bilen lenger rekkevidde i fremtiden, må vi likevel spørre om det å bære med seg 650 kg batterier er den optimale løsningen når vi nå har begynt på ferden mot elektriske biler og en utfasing av tradisjonelle forbrenningsmotorer i løpet av noen ti-år? Har vi ikke lært gjennom bilens historie at lav vekt og effektive motorer er to viktige bærebjelker for gode dynamiske egenskaper og lavt energiforbruk?
Trolig vil biler som Mercedes EQC og nye modeller fra andre produsenter med enda høyere effekt og muligens større rekkevidde, likevel ikke være noe annet enn overgangsmodeller til en ny fremtidsteknologi. De batteri-elektriske bilene er trolig bare en mellomstasjon mot mer klimavennlige og bærekraftige løsninger. Ikke bare er batteriene tunge, råstoffene som anvendes er i begrenset omfang på kloden, og batteriproduksjonen gir samlet sett en stor miljøbelastning. Mange mener at løsningen ligger i hydrogen – i det minste for biler som skal kjøre lengre distanser. Mercedes-Benz har en absolutt tro på brenselcelle-teknologien, samtidig som de ser at batteridrevne elbiler passer perfekt for kortere distanser – ikke minst innenfor områder der det kun er tillatt med nullutslippsbiler. Veien til å utstyre de elektriske EQ-modellene med en hydrogendrevet brenselcelle fremfor en tung batteripakke er kort. Selv kjørte jeg den første Mercedes brenselcellebilen så tidlig som i 1999. EQC er derfor ikke bare en ny bilmodell fra Mercedes, den representerer et langt blikk inn i din og min mobile fremtid.