Trepunktsbeltet har reddet over en million liv, og i dag er det 60 år siden Volvo presenterte kanskje det største bidraget til sikkerhet i bil noensinne.

Torsdag 13. august 1959 rullet en Volvo PV544 inn til en Volvo-forhandler i svenske Kristianstad, utstyrt med en av de viktigste sikkerhetsoppfinnelsene i bilens historie. 60 år senere estimeres det at trepunkts sikkerhetsbeltet av V-typen har reddet over en million menneskeliv og Volvo Cars’ forskning viser at risikoen for å bli drept eller hardt skadd i en kollisjon reduseres med over 50 prosent dersom man benytter beltet.


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                    Tidligere flyingeniør stod bak

                    Det var Volvo-ingeniøren Nils Bohlin som fant opp sikkerhetsbeltet som skulle revolusjonere sikkerheten til bilister verden over. Det fantes allerede ulike typer sikkerhetsbelter på markedet og amerikanske leger begynte på 1930-tallet å stille krav til biler skulle utstyres med sikkerhetsbeltet.

                    Nils Bohlin var mannen som sto bak trepunktsbeltet

                    Den vanligste løsningen før 1959 var et topunkts-belte, men det var en utfordring at beltene ikke beskyttet mennesker godt nok ved en kollisjon, spesielt i høyere hastigheter. Den tidligere flyingeniøren Nils Bohlin, som hadde jobbet med å utvikle katapultstoler, innså hvilke krefter som oppstår i en kollisjon og var mannen som utviklet trepunkts sikkerhetsbeltet.

                    Den viktigste egenskapen til Bohlins sikkerhetsbelte, sammenlignet med andre belter på den tiden, var at beltet hadde både et hoftebelte og et diagonalt belte, samt at det var forankret lavt på begge sider av setet, mens skråbeltet tok imot overkroppen. Dette gjorde at beltet forble i samme stilling ved en kollisjon. Det samme prinsippet brukes i dagens sikkerhetsbelter.

                    !0 år senere, i 1969 ble 3-punkts rullebelte lansert

                    Åpen patent

                    Volvo PV544 og Volvo Amazon (120) var de første bilene som ble utstyrt med verdensnyheten på det nordiske markedet og Volvo var den første bilprodusenten som hadde trepunkts-beltet som standard i sine biler.

                    Oppfinnelsen ble patentert med en åpen patent, noe som gjorde at alle andre bilprodusenter stod fritt til å ta i bruk oppfinnelsen.

                    Det finnes ingen eksakte tall på hvor mange menneskeliv oppfinnelsen har reddet, da det ikke eksisterer en globalt samordnet trafikksikkerhetsstatistikk, men det er beregnet at trepunkts-beltet skal ha reddet over én million liv i trafikkulykker.

                     

                    Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev