Den japanske bilprodusenten Toyota brukte bilutstillingen i Paris til å gjenintrodusere to velkjente modellnavn i Europa. En av disse er Camry, som nå kommer i en helt ny utgave med hybrid drivlinje.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Newspress
Mens europeiske bilkjøpere gjennom en årrekke har møtt modellen Avensis som Toyotas bilmodell i D/E segmentet, der vi finner de større familiebilene, har kjøpere i en rekke andre markeder hatt tilbud om en helt annen modell. Det er Camry, som kom på markedet for første gang i 1982. Den var forhjulsdrevet – i motsetning til de to populære Toyota-modellene Corolla og Corona på den tiden, som begge hadde bakhjulsdrift. Camry ble stadig fornyet og lansert i nye utgaver. Den siste utgaven vi i Bilmagasinet prøvekjørte var Mark V, da kom til Europa i 2002. Da hadde Camry vokst til en stor og komfortabel modell. Den ble imidlertid kun produsert som en 4-dørs sedan – på et tidspunkt da salget av store stasjonsvogner virkelig hadde skutt fart i Europa. Fraværet av dieselmotor bidro også til lave salgstall, og modellen ble tatt av programmet i Europa etter bare to års salg. Historien om Camry har klare likhetstrekk til Nissan Maxima på samme tid: Store og rommelige sedaner med høy kvalitet og stor appell i mange viktige globale markeder – ikke minst USA – men uten den riktige miksen som skulle til for å tiltrekke seg europeiske bilkjøpere.
Toyota erstattet Camry med den litt mindre modellen Avensis i 2004, som både ble lansert i en stasjonsvogn-variant og senere tilbudt med en dieselmotor under panseret. Avensis har vært en viktig Toyota-modell i Europa, mens Camry, sammen med Prius, har vært den viktigste Toyota-modellen i USA. Teknologiskiftet som nå finner sted i Europa – der dieselmotoren spiller en stadig mindre rolle, har beredt grunnen for Toyota til å reintrodusere Camry i Europa. Den nye Camry Hybrid får en bensin-elektrisk drivlinje slik vi ser det i en rekke europeiske salgssuksesser fra den kompakte Auris til den store og rommelige SUV’en Toyota Rav4. Den nye utgaven av Camry er den åttende i rekken, og selges i mer enn 100 land verden over, og med sine 700 000 solgte biler er dette den bestselgende bilen i D/E –segmentet i verden.
Den nye Camry har fått et nytt og elegant design som både viderefører de klassiske elementene slik vi kjenner de på en rekke av dagens modeller, med en rekke nye og øyenfallende detaljer. En slank trapesformet grill nede i fronten, en mindre øvre grill som omfavner Toyota-logoen og smale LED hovedlys, gir Camry et helt nytt ansikt. Under panseret finner vi en 2,5 liters bensinmotor integrert i en hybridsystem i kjent Toyota-konfigurasjon. Dette er selvladende, slik det har vært siden den første Prius ble lansert i 1999, og kjennetegnes ved lavt bensinforbruk, smidig integrasjon mellom en forbrenningsmotor og elmotor, samt en lavt støynivå. Camry har en samlet motoreffekt på 218 hk, men den store og rommelige familiebilen har et forbruk på 0,42 liter/mil og et CO2-utslipp på bare 98 gram/km – beregnet etter en omregningsmetode som gjør tallene sammenliknbare med den nye WLTP-målemetoden.
Den nye Camry bygger på en helt ny plattform med fokus på vridningsstivhet og en kraftig sikkerhetscelle som beskytter fører og passasjerer. Et velavstemt hjuloppheng med MacPherson fjærbein foran og dual wishbone oppheng bak gir presis balanse engasjerende kjøreegenskaper. Kjente førerassistanse-systemer, som fotgjenger-gjenkjenning med auto-brems, automatisk adaptiv cruise og filskiftvarsling, er på plass. Modellen kommer til Norge i årsskiftet 2018/2019. Norske priser på Camry vil bli publisert senere.