Det store salget av elbilen TM3 i hele Europa har ført til redusert volum for en rekke bilmodeller i dette segmentet, og verst er det gått ut over Alfa Romeo. Det tradisjonsrike merket er i virkelig trøbbel i sine viktigste markeder.

Tekst og foto: Sven Furuly

Den store Europa-satsningen til Tesla begynner å sette spor etter seg. En ting er de høye markedsandelene i Norge, og det rekordhøye salget av elbiler totalt, men også sørover i Europa er appetitten på Tesla stor. Ikke minst er suget etter Model 3 stort. Tallene for nybilsalget i Europa i første halvår 2019 avslører at Model 3 –suksessen har skapt store problemer for en rekke merker med sine viktigste modeller i dette segmentet. Og aller verst har det gått ut over Alfa Romeo.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_host_2100x700

 

JATO, en organisasjon som publiserer salgstall, markedsandeler og foretar analyser for bilbransjen, viser dramatiske endringer for mange bilmerker etter første halvår i Europa. Det ble nyregistrert 37 476 Tesla Model 3 i Europa i løpet av årets seks første måneder, og dette har ført til et sterkt press på premium bilmodeller som Audi A4, BMW 3-Serie og Mercedes C-Klasse. Men aller verst har det gått ut over Alfa Romeo Guilia. Et skrumpende mellomklasse-segment der kjøperne vender blikket mot elektriske biler er blitt et mareritt for det sporty og tidligere svært prestisjefylte italienske bilmerket. Også salget av den nye SUV’en Stelvio er fallende.

Alfa Romeo Giulia har virkelig fått merke at europeiske premium-kjøpere har fått smaken på Tesla Model 3

Mens Tesla har hatt en vanvittig vekst i Europa har Alfa Romeo hatt en kraftig tilbakegang. Sammenlikner vi første halvår 2019 med tilsvarende periode i fjor er fallet hele 42 prosent. Samlet omsatte Alfa Romeo 29 059 biler i Europa under årets første seks måneder – nesten 7 500 biler mindre enn det Tesla Model 3 solgte alene. Går vi inn og ser på enkeltmarkedene er tallene sjokkerende: I juli falt Alfa Romeo salget i Italia med 56 prosent, i Frankrike med 66 prosent og i Spania med 70 prosent. Dette er de tradisjonelt viktigste markedene for merket, og ser vi på et land som Norge er merket praktisk talt forsvunnet fra salgsstatistikken. Aner vi at merket er kommet inn i en dødsspiral?

Med en fabrikk i Kina og en i Europa – i tillegg til anlegget i Freemont – skal Model 3 produksjonen vokse

Hvor viktig Model 3 er for Tesla i Europa, forstår vi ved å studere salget til andre bilmerker og modeller i denne regionen. Denne elbilen har hatt et gigantisk salgsvolum gjennom årets første seks måneder, og dette er like høyt som det Porsche og Jaguar oppnår med sine modell-paletter. Selv Toyotas premium hybrid-merke Lexus har et atskillig lavere samlet salg enn den seneste elbilen til Tesla: 27 267 biler solgt i Europa, mot 37 476 Tesla Model 3. Det sterke Tesla-salget har gitt reduserte fortjenestemarginer for en rekke av Europas store bilprodusenter, som nå investerer milliarder av Euro for å utvikle gode elektriske biler som kan konkurrere med Tesla. Parallelt med dette er Tesla i full gang med å finne et egnet sted for å etablere en ny bilfabrikk i Europa, og mye tyder på at denne vil bli lokalisert i Tyskland.