Elbilprodusenten NEVS – selskapet som kjøpte restene av Saab i 2012, investerer nå 1,5 milliarder kroner i Koenigsegg. Dette gjør visjonene om en elbil produsert i den gamle Saab-fabrikken i Trollhättan enda mer håndfast

Tekst: Sven Furuly, Foto: Nevs/Koenigsegg

Det svenske selskapet NEVS, som i 2012 fikk stor internasjonal oppmerksomhet da det kjøpte opp konkursboet etter Saab personbiler, publiserer igjen planer om bilproduksjon i de gamle produksjonslokalene til Saab i Trollhättan. Nyheten om at majoritetsaksjonærene i NEVS AB, den kinesiske elbilprodusenten Evergrande, skal øke aktivitetsnivået i Sverige blir møtt med glede. Selskapet har allerede et nært samarbeid med den svenske sportsbilprodusenten Koenigsegg, og tidligere har begge selskapene uttrykt de gode synergiene som de har greid å skape. Den ene som en liten produsent av hypersportsbiler i et nisjemarked, den andre en betydelig aktør innenfor EV-markedet i Kina. Det er ikke mer enn en uke siden Evergrande kjøpte en 58 prosent kontrollerende andel  – også denne for 1,5 milliarder kroner – i batteriprodusenten Shanghai CENAT New Energy Co Ltd for å sikre gode forsyninger av elbil-batterier til blant annet elbilen Nevs 9.3 EV.


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                    Gjennom en investering på rundt 1,5 milliarder kroner kjøper NEVS en 20 prosent minoritetsandel i Koenigsegg, og etablerer i tillegg et joint-venture selskap der investeringen gir NEVS en eierandel på 65 prosent av dette, mens Koenigsegg får 35 prosent. Det som gjør satsningen spesielt interessant er at det kinesiske morselskapet bidrar med kapital, mens Koenigsegg får sin aksjeandel i form av overføringer av kunnskap, teknologi, lisenser og design. Dette partnerskapet vil dermed åpne for et enda tettere samarbeid mellom de to – og det spennende spørsmålet er om dette vil åpne for bilproduksjon i Trollhättan – og naturligvis om vi får se attraktive og konkurransedyktige elbiler produsert i Sverige –  som følge av denne grupperingen.

                    Lederen av NEVS, Kai Johan Jiang, uttaler glede over å forsterke samarbeidet med Koenigseegg

                    Et av målene for å slå sammen kjernekompetansen i NEVS og Koenigsegg er utviklingen av et helt nytt produkt. Dette er et kjøretøy som skal rettes inn mot et bilsegment med fortatt stort vekstpotensial. Noen nærmere beskrivelse av hva dette er, vil verken Christian Koenigsegg ved sportsbilprodusentens hovedkontor i Ängelholm, eller Kai Johan Jiang, styreformann i NEVS AB, gå inn på. Men ett er sikkert: NEVS har siden 2012 vært lokalisert i den tidligere Saab-fabrikken i Trollhättan, og har rundt 650 ansatte som jobber for å skape fremtidige bærekraftige mobile løsninger. Målet er å skape en serie premium elektriske biler.

                    Det er ikke vanskelig å kjenne igjen originalen: Nevs 9.3 EV er basert på den velkjente Saab 9.3

                    Selskapets første nye fabrikk ble åpnet i Tianjin i Kina i 2018, og i løpet av 2019 starter produksjonen av elbilen NEVS 9-3EV opp. Samtidig med at en ny fabrikk i Shanghai også er under oppføring og skal stå klar i 2020, gjør det forsterkede samarbeidet med Koenigsegg at fabrikkanlegget i Trollhättan kan få en enda viktigere rolle. Gruppen ser en mulighet for å sammen produsere inntil 200 000 biler årlig ved den tidligere Saab-fabrikken.