Årets store Bobil og Caravan-messe er nettopp rundet av etter fire hektiske dager på Lillestrøm. Nyhetene stod tett i tett i de store messehallene og nesten alt som hadde hatt verdenspremiere i Düsseldorf noen uker tidligere, var på plass.
Tekst og foto: Sven Furuly
Med egen bobil eller en campingvogn på hengerfestet sitter du bokstavelig talt i førersetet –der du selv bestemmer om ferieturen skal gå til skjulte norske perler eller om hjulene skal rulle over landegrenser i møte med ukjent og spennende kultur. Camping som ferieform er ingen nyhet, men i likhet med andre typer fritidsaktiviteter har det også her vært en rivende utvikling. Spisstelt, tunge soveposer og spisebestikk i ryggsekken ble historie for et halvt århundre siden, og erstattet av både store familietelt med flere rom, og campingvogner for de som hadde bedre råd. Deretter har kurvene bare pekt oppover. Først campingvognsalget, og deretter bobilene. Denne ferieformen har hatt en jevn vekst over hele Europa gjennom flere ti-år, og i de senere årene har også salget virkelig skutt fart i Norge.
Det er Norges Caravan Bransjeforbund som står bak denne messen, der ikke mindre enn 32 000 kvadratmeter var fylt til randen med flere hundre rykende ferske nyheter fra et tretti-talls ulike bobil-merker og mer enn et dusin ulike campingvogn-merker. Nå skal det sies at ikke alle nyhetene var like store og viktige. Nye tekstiler i innredningen, en skapdør med ny utforming eller et nytt oppheng til TV, skal du være ytterst interessert og kunnskapsrik for å få med deg. Bobiler med store midtstilte bad, campingvogner med to etasjer og telt så store som små ferieleiligheter, er derimot noe som få stor oppmerksomhet. Og når bobilene blir store som busser og har plass til en liten kabriolet i buken, er det bare å la fantasien og drømmene få fritt spillerom. Messens dyreste bobil, en Concorde Centurion 1165 GSI, koster 8 millioner kroner. Vi skal ikke liste opp alt det luksuriøse utstyret, men heller slå fast at når kjøkkenet om bord har integrert oppvaskmaskin og batteripakken er stor nok til å forsyne alle rommene med 230V spenning i flere uker uten ekstern strømtilførsel, da er det meste på stell.
For første gang viser statistikken at antall solgte bobiler nå er større en salget av campingvogner. Bransjen omsetter for nærmere 7 milliarder kroner i Norge årlig, og det spesielle er at Norge har hatt en av de jevnest stigende kurvene i hele Europa. Går vi tilbake til 1999 ble det solgt 327 nye bobiler, mens fjorårssalget endte på 3650 enheter. Dette betyr at det er solgt til sammen mer enn femti tusen bobiler i Norge, og det er en klar trend at interessen for bobiler er langt sterkere enn for campingvogner i Norge. Den samme trenden ser vi også i Sverige, som har to produsenter med både bobiler og campingvogner på programmet, Kabe og Polar.
Til tross for alle nyhetene, det rekordstore utstillingsarealet og et stort engasjement fra de ulike norske bobil og caravan-magasinene i forkant, var besøket i 2018 langt svakere enn det var i 2017. Med et samlet besøksantall på 13 289 fra torsdag 13. til søndag 16 september, var det en svikt på hele 4 740 i forhold til fjoråret. En av årsakene kan være at Bobil og Caravanmessen i år ikke hadde greid å etablere en bobil-camp i nærheten av messeområdet og Lillestrøm. Dette er svært viktig for en messe som dette, noe vi også fikk bekreftet da vi besøkte Düsseldorf noen få uker før Lillestrøm-messen. Den tyske messen har etablert et stort område for oppstilling av bobiler og campingvogner i gangavstand fra messehallene. Et populært tiltak, som benyttes flittig ved alle typer messer og utstillinger i Düsseldorf. Messegeneral Konrad Sel ved Norges Varemesse er fast bestemt på at dette skal være på plass til neste år, og ønsker publikum tilbake til både en spennende utstilling og en skikkelig messecamp i 2019.